Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Zmierzch tradycyjnych stacji przymarketowych?

wnp.pl 20 grudnia 2013 09:05

Kilka lat temu wydawało się, że stacje powstające przy supermarketach to jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów rynku detalicznego w Polsce. Dzisiaj wygląda na to, że ten koncept, choć wciąż cieszy się dużą popularnością wśród kierowców, najwyraźniej nie do końca spełnia oczekiwania właścicieli. A jedyny operator nadal rozwijający sieć zupełnie zmienił profil swoich stacji.

W latach 2005-2010 na polskim rynku powstało blisko 150 stacji benzynowych zlokalizowanych przy hiper- i supermarketach kilku największych sieci handlowych (Carrefour, Intermarche, Tesco, Auchan, Leclerc). Model biznesowy tych inwestycji był w większości przypadków taki sam: stacje cieszyły się od początku dużą popularnością wśród kierowców, dzięki niskim cenom paliw, które mogły zaoferować, bo ich głównym celem z założenia nie był zysk, tylko przyciągnięcie dodatkowych klientów do sklepów, w związku z czym paliwa oferowane były tam z minimalną marżą.

Same stacje miały zazwyczaj charakter minimalistyczny, poza dystrybutorami znajdowały się na nich jedynie kasy, brakowało natomiast sklepów, myjni czy innych usług dodatkowych, standardowo obecnych na tradycyjnych stacjach kategorii premium.

Część ekspertów przewidywała wręcz, że rynek stacji w Polsce będzie zmierzał w kierunku modelu francuskiego, gdzie sieci handlowe są największym graczem na rynku detalicznym paliw.

- Jak życie pokazało, wszystkie te prognozy zostały zweryfikowane. Nasz rynek paliwowy jest zupełnie inny od np. francuskiego. Przyzwyczajamy się do dawno wybranej stacji i przede wszystkim oczekujemy tradycyjnej obsługi - ocenia Aleksander Hołoga, kierownik działu stacji paliw w Grupie Muszkieterów, prowadzącej stacje Intermarche.

W 2011 roku sieć Intermarché była już w zasadzie jedyną, która nadal rozwijała się w tempie zbliżonym do dotychczasowego. Jeszcze tylko Auchan otworzył wówczas dwie stacje, a Tesco jedną. W latach 2012-2013 żadna z pozostałych sieci przymarketowych nie otworzyła już ani jednej nowej stacji. - Rzeczywiście zastanawiające jest to, że pozostałe sieci handlowe wstrzymały swój rozwój lub bardzo mocno go ograniczyły. Być może po prostu zmieniły swoją strategię - ocenia Aleksander Hołoga.

W ciągu ostatnich dwóch lat powstało 15 nowych stacji Intermarché, a jeszcze przed końcem roku ma powstać kolejna. Firma stała się dzięki temu liderem tego segmentu w Polsce i ambitnie planuje docelowo uruchomić stację przy każdym swoim sklepie, jeśli będzie to fizycznie możliwe. Tyle tylko, że stacje Grupy Muszkieterów zupełnie nie przystają do innych stacji przymarketowych na naszym rynku, bo coraz bardziej przypominają stacje segmentu premium. Sieć stacji Intermarché kompletnie zmieniła, a właściwie stworzyła nowy standard stacji przy sklepach wielkopowierzchniowych. Na naszych stacjach klient nie tylko zatankuje samochód, ale również zrobi najpotrzebniejsze zakupy, napije się dobrej kawy oraz coś zje - przyznaje Aleksander Hołoga.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,49

  • Śr

    6,88

  • Min

    5,78

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9689

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 551164

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.