Zmowa cenowa producentów materiałów higienicznych dla HoReCa i sektora spożywczego

www.portalspozywczy.pl 22 września 2014 15:21

Jak dowiedział się serwis portalspozywczy.pl, UOKiK wszczął postępowanie antymonopolowe przeciwko przedsiębiorcom działającym na rynku produktów do czyszczenia i materiałów higienicznych przeznaczonych m.in. dla rynku HoReCa i przemysłu spożywczego: dwóm spółkom z grupy kapitałowej SCA oraz sześciu dystrybutorom: Eko Higiena z Sierosławia, Henry Kruse z Bielan Wrocławskich, Higma Service z Opola, Les Higiena z Solca Kujawskiego, Zabłocki z Krakowa oraz Smarth z Mrągowa.

- Podstawą obecnych działań UOKiK są informacje zgromadzone przez Urząd podczas postępowania wyjaśniającego, które rozpoczęło się we wrześniu 2013 r. UOKiK przeanalizował m.in. pisemne umowy o współpracy między organizatorem systemu dystrybucji i dystrybutorami, obowiązujące dystrybutorów cenniki oraz działania podejmowane przez spółki z grupy SCA wobec dystrybutorów - potwierdza informacje do jakich dotarł serwis portalspozywczy.pl Małgorzata Cieloch, rzeczniczka prasowa UOKiK.

SCA Hygiene to polski oddział jednego z największych międzynarodowych koncernów z branży higienicznej na świecie. Działa on w bardzo wielu obszarach rynku higienicznego. Marki w portfolio firmy to m.in. Zewa, Libress, Libero, Tena i Tork.

Z zebranych przez UOKiK materiałów wynika, że co najmniej od 2010 roku dystrybutorzy musieli stosować się do wyznaczanych przez SCA minimalnych oraz sztywnych cen odsprzedaży towarów marki Tork. Pod tą marką kryją się produkty przeznaczone do utrzymania higieny w miejscach publicznych (ręczniki papierowe, papiery toaletowe, mydła w płynie), produkty do czyszczenia maszyn w przemyśle (w tym przemyśle spożywczym), jak również szeroki asortyment produktów skierowanych do rynku HoReCa, takich jak serwetki i obrusy.

Tork jest dostawcą serwetek m.in. do takich sieci, jak McDonalds i Burger King. Spółka na całym świecie sprzedaje swoje produkty poprzez sieć autoryzowanych dystrybutorów. W Polsce takich firm jest ok. 30.

W wielu segmentach rynku - np. kategorii serwetek dla HoReCa czy czyściw przemysłowych oraz środków higienicznych w segmencie premium - firma Tork miała i ma pozycję dominującą. Posiada powyżej 45 proc. udziału w rynku tych segmentów.
Jak dowiedział się serwis portalspozywczy.pl od źródła, które pragnie pozostać anonimowe, pozwalało to w porozumieniu z siecią dystrybucji dyktować ceny na rynku. Zmowa była wymuszona przez podmiot dominujący, czyli SCA. Dystrybutorzy musieli się podporządkować - inaczej przestawali sprzedawać produkty marki Tork.

Jak twierdzi nasz rozmówca, z punktu widzenia klientów końcowych (hoteli, restauracji, zakładów spożywczych czy biur) postępowanie SCA bardzo niekorzystnie wpłynęło na możliwość negocjowania i uzyskiwania rynkowych warunków handlowych.
W myśl prawa antymonopolowego, zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji. Zakaz dotyczy zarówno porozumień między konkurentami, jak i między organizatorem systemu dystrybucji i jego dystrybutorami.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    7,99

  • Śr

    5,51

  • Min

    3,49

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8920

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.