Związki zawodowe chcą walczyć z chamstwem klientów w sklepach

Autor: gazeta.pl 11 czerwca 2014 09:03

Związek zawodowy WZZ Sierpień 80 apeluje: "widzisz buca w sklepie, zareaguj"! Związki uważają, że potrzebna jest szersza akcja skierowana do klientów i właścicieli sieci, by zwrócić uwagę na ten problem. - Ludzie pracujący na kasach są pozostawieni sami sobie wobec coraz powszechniejszego chamstwa klientów - mówi Patryk Kosela, rzecznik związku w rozmowie z gazeta.pl

- Agresji jest dużo, kasjerzy są obwiniani np. o niezgodność cen albo w ogóle za nieporządek w sklepie. Planujemy szerszą akcję, by to nagłośnić - podkreśla Patryk Kosela z Sierpnia 80. Natomiast szefowa komisji zakładowej Sierpnia 80 w Tesco, Elżbieta Fornalczyk, jest większą optymistką: - Naprawdę jest lepiej, ludzie zaczynają rozumieć, że kasjer niczemu nie jest winny. Klienci zachowują się spokojniej. Poprawa nastąpiła w ciągu ostatnich dwóch-trzech lat. Owszem, chamstwo zdarza się nadal, klient wylewa swoją frustrację na kasjerów, ale z reguły ma to miejsce wieczorami lub w nocy, gdy jest niewiele czynnych kas lub gdy do dyspozycji jest kasa samoobsługowa. Wtedy rzeczywiście słyszymy: "k...wa, robić im się nie chce, nie po to przychodzę, żeby samemu kasować!" albo "ruszaj się" - okraszone przekleństwami.

Kosela i Fornalczyk zgadzają się w jednym: jest po prostu za mało pracowników. To przyczyna niezadowolenia klientów, bo brakuje ludzi do ich obsługi. Polityka cięcia kosztów po prostu odbija się na wszystkich w ten sposób. - Kiedy zaczynałam pracę w 2000 r., tu w moim sklepie Tesco w Tychach pracowały 93 dziewczyny na kasie, dziś jest ich 20. To nawet nie jedna czwarta. Kasjerki mają być teraz wspierane przez pracowników z innych działów w systemie tzw. multitaskingu. Gdy jest kolejka, pracownicy np. z działu odzieży idą ją rozładować. Powinni siedzieć na kasie 15 minut, góra pół godziny. W praktyce siedzą cały dzień, bo tych kolejek nie da się w ten sposób zlikwidować i w ten sposób poprawić wydajności systemu - dodaje.

Według Fornalczyk kierownictwo sieci na razie nie reaguje i to jest nieporozumienie. - W sporach z klientami dominuje zasada, że klient nasz pan, a cierpi na tym pracownik. (...) Polscy pracownicy supermarketów to grupa pracująca w kiepskich warunkach, bez wystarczającego zabezpieczenia, za niewielkie pieniądze. I oni też bywają sfrustrowani. W takich warunkach trudno o wysoką efektywność pracy... i mamy błędne koło - dodaje Kosela.

Z kolei Andrzej Faliński, dyrektor POHiD podkreśla, że takie stawianie sprawy nic nie wnosi. Związki chcą uderzyć w pracodawców, ale wkładanie im na głowę całej odpowiedzialności to pomyłka. - Mówienie, że kasjerzy są pozostawieni sami sobie, jest przesadą i niesprawiedliwością. Zwłaszcza w Tesco zaangażowano wiele środków w zabezpieczenie pracownika - mówi w rozmowie z gazeta.pl

 

Czytaj również: Poradnik: Jak sprzedawcy mogą sobie radzić z trudnymi klientami?

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Mała 2015-09-23 01:52:23

    A ja pracuje w markecie i maM DO CZYNIENIA Z chamstwem nie tylko klientów popatrzmy na siebie i dajcie na luz

  • tyle w temacie 2015-04-20 16:26:21

    Jakby Fornalczyk zamiast się wymądrzać wzięła się wreszcie do roboty, którą powinna wykonywać (czyli praca przy kasie w markecie Tesco) to może ludzie nie musieliby tyle czekać przy kasach.

  • Marta 2014-06-13 16:05:49

    Zawsze staję w obronie kasjera. Bo on nie jest winny. Ale zdarzyła mi się taka sytuacja dwa razy. Gdy czegoś nie mogłam znaleźć na półce przy kasie sie pożalilam ,zawsze w miły sposób kasjerka wyjaśniła ,gdzie szukać produktu i że jest aktualnie w sprzedazy. Dlaczego miałabym mieć złość do nich? Ale debili nie brakuje , mają w naturze czepianie się.

ZOBACZ WSZYSTKIE (4)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    2,59

  • Śr

    1,71

  • Min

    1,19

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9116

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.