Zysk Grupy Eurocash za 2016 r. mniejszy o 40 mln zł

Autor: www.dlahandlu.pl 23 lutego 2017 07:57

Zysk Grupy Eurocash za 2016 r. mniejszy o 40 mln zł fot. za sklepyabc.pl

W IV kwartale 2016 r. przychody ze sprzedaży Grupy Eurocash wyniosły 5,34 mld zł i były o blisko 6% większe niż w analogicznym okresie 2015 r. W całym ubiegłym roku skonsolidowana sprzedaż przekroczyła 21,2 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 4% r/r. Skonsolidowany zysk netto za IV kwartał 2016 r. wyniósł 73 mln zł wobec 109 mln zł w tym samym okresie 2015 r. Zysk netto Grupy Eurocash za ubiegły rok sięgnął 190 mln zł w porównaniu z 230 mln zł rok wcześniej .

Zysk brutto na sprzedaży wypracowany przez Grupę Eurocash w IV kwartale ubiegłego roku wyniósł niemal 602 mln zł (+9% r/r), a w całym 2016 roku sięgnął 2,18 mld zł (+8% r/r). Oznacza to wzrost marży brutto na sprzedaży do 11,26% w IV kwartale (z 10,96% rok wcześniej) oraz do 10,30% w całym ubiegłym roku (wobec 9,93% w 2015 r.).

EBITDA, czyli wynik operacyjny powiększony o amortyzację, w IV kwartale 2016 r. wyniosła 160 mln zł wobec blisko 185 mln zł w analogicznym okresie 2015 r. EBITDA za cały ubiegły rok przekroczyła 440 mln zł wobec 476 mln zł rok wcześniej (-7% r/r).

Istotny wpływ na wynik EBITDA miały koszty związane z rozwojem projektu dostaw artykułów świeżych do sklepów zrzeszonych w sieci Delikatesy Centrum oraz inwestycje w nowe formaty detaliczne.

  – W IV kwartale 2016 r. pojawiła się inflacja, co jest zjawiskiem pozytywnym dla naszej branży. Z drugiej strony, gorsza pogoda miała niekorzystny wpływ na dynamikę sprzedaży w sklepach małoformatowych. Dla Grupy Eurocash, dzięki umocnieniu współpracy ze sklepami partnerskimi i franczyzowymi, IV kwartał 2016 r. był natomiast kolejnym z rzędu, w którym poprawiliśmy naszą pozycję rynkową, czego potwierdzeniem jest wzrost sprzedaży o blisko 6%  – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

W przypadku Delikatesów Centrum w IV kwartale wzrost ten przekroczył 12% r/r, a w przypadku klientów franczyzowych obsługiwanych przez Eurocash Dystrybucję (czyli m.in. sklepy Groszek i Lewiatan) wyniósł niemal 10%.

Wyraźne wzrosty sprzedaży w ostatnim kwartale 2016 r. Grupa Eurocash zanotowała w formacie Eurocash Alkohole (wzrost o ponad 6% r/r, wyłączając sprzedaż realizowaną przez klientów na eksport) oraz w sieci salonów prasowych Inmedio (+9% r/r).

W formacie Delikatesy Centrum IV kwartał 2016 r. był kolejnym z rzędu, w którym wyraźnie poprawiła się sprzedaż like-for-like (LFL). Hurtowa sprzedaż LFL do tej sieci wzrosła o ponad 8% rok do roku, a w całym 2016 r. o blisko 6%. To m.in. efekt rozwijanego projektu dostaw artykułów świeżych.

Grupa Eurocash kontynuowała ponadto rozwój innowacyjnych formatów sprzedaży detalicznej pod takimi markami jak Kontigo, abc na kołach, 1minute czy Duży Ben.

W rozwój dystrybucji produktów świeżych do Delikatesów Centrum oraz rozwój nowych formatów detalicznych zainwestowaliśmy w całym 2016 r. około 39 mln zł. Inwestycje te obciążają bieżące wyniki Grupy Eurocash, czego efektem jest niższa rentowność na poziomie EBITDA i netto, ale jesteśmy przekonani, że przyniosą one pozytywne długofalowe rezultaty. Warto zaznaczyć, że projekt Faktoria Win zaczął już na siebie zarabiać – w 2016 r. osiągnął próg rentowności. Inwestujemy w przyszłość naszych klientów, a więc również naszą. Co ważne, innowacje te są doceniane przez naszych klientów, którzy licznie dołączają do wspieranych przez nas sieci partnerskich i franczyzowych lub rozwijają z nami współpracę – powiedział Jacek Owczarek.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.