Ekspert: Tesco to silna sieć i ma wciąż szanse rozwijać się w Polsce

Autor: dlahandlu.pl 14 lutego 2018 10:32

Ekspert: Tesco to silna sieć i ma wciąż szanse rozwijać się w Polsce Na zdj. Maciej Kroenke, dyrektor w dziale doradztwa biznesowego, PwC

Zamknięcia sklepów to bardzo naturalny element pracy nad optymalizacją sieci – ocenia Maciej Kroenke, dyrektor w dziale doradztwa biznesowego PwC. Jego zdaniem, Tesco ma ciągle szanse rozwijać się w Polsce, jest to silna sieć, posiadająca dużą skalę zakupową, sporo dobrych lokalizacji i atrakcyjną markę. Pomóc sieci mogłoby przemyślenie strategii asortymentowej, inwestycje w postrzeganie cenowe i modernizację placówek, a także skupienie się na trendach i potrzebach konsumenckich.

Tesco w Polsce nie radzi sobie ostatnio zbyt dobrze – ogłasza zamknięcia sklepów, zwolnienia grupowe. Co poszło nie tak? Dlaczego firma dołuje, skoro konkurenci nie mają się aż tak źle?

Myślę, że do tego problemu trzeba podejść z kilku różnych stron. Po pierwsze, zaostrza się konkurencja pomiędzy większością formatów. Ogólnym trendem, który widzimy nie tylko w Polsce ale w całej Europie jest odchodzenie klientów od hipermarketów. Wynika to z tego, że mamy bardzo zagęszczone pokrycie geograficzne sieci handlowych. Możemy zatem powiedzieć, że problemy Tesco w tym segmencie wynikają po części ze zmiany nawyków zakupowych – chcemy mieć sklep blisko siebie, bo nie chcemy tracić czasu na zakupy.

Mimo to, jest kilka marek, które są „dużymi pudełkami”, a jednak nadal przyciągają wierną grupę klientów. Dobrym przykładem są z pewnością Kaufland i Auchan. To sieci z szerokim asortymentem i bardzo agresywną polityką cenową. Ponadto, bardzo dobrze zbudowały swoje postrzeganie przez klientów i przyciągają konsumentów wrażliwych cenowo. Mamy też Carrefoura, ale jego duże formaty są zlokalizowane w centrach handlowych, w otoczeniu innych traffic driverów, mających siłę przyciągania klientów. To jeden z powodów, dla których Carrefour pokazał wzrosty w formacie hipermarketowym.

Wspominane zamknięcia sklepów to zwykle szeroko komentowane informacje, ale to także bardzo naturalny element pracy nad optymalizacją sieci. Staje się problemem dopiero wtedy, kiedy sieć zamyka więcej sklepów niż jednocześnie otwiera. Dodatkowo mamy również do czynienia z minimalizowaniem strat w kanale internetowym.

Czy Tesco popełniło jakiś błąd, np. niedostatecznie szybko zareagowało na zmiany na rynku? Wspomniany Carrefour wciąż wprowadza nowe projekty, głownie cyfrowe, z dziedziny e-commerce. Czy Tesco przespało swoją szansę?

Było wprost przeciwnie. Proszę zauważyć, że w usługach internetowych to Tesco było pionierem. Sieć pokryła usługą e-commerce dużą ilość miast. Niestety zakupy internetowe dla kanału spożywczego wymagają bardzo dużej gęstości klientów. Z definicji jest to droższy kanał sprzedaży niż tradycyjny, ponieważ ktoś musi zakupy zebrać, zapakować i dowieźć. To wymaga kosztów logistycznych i jeśli nie uda się zbudować krytycznej masy, to może drenować zyski. Tesco sporo zainwestowało w rozwój tego kanału i zapewne w kilku geografiach sieć przeinwestowała. Nie znaczy, że to jest jedyna przyczyna kłopotów Tesco, raczej jeden z elementów tej układanki. Chodzi o to, że Tesco rozwijało swoją usługę szybciej niż rynek był w stanie ją przyjąć.

  • pracownik 2018-03-08 00:23:47

    niech tesco przestanie wywozic pieniadze poza Polskę i zacznie uczciwie placic ludziom to od razu im sie poprawi!

  • mzawada 2018-03-08 00:15:24

    dlahandlu, za duzo glosowania nad niedoszla trumna. Tesco jest jakie jest, ale wciaz zyje i pewnie pozyje. cieszy glos bez sensacji

  • branzowy 2018-03-03 00:59:13

    Tesco moze rzeczywiscie ma problemy, ale to wciaz siec, ktora moze urosnac... jezeli sie ja dokapitalizuje i posprzata. nie ma co prorokowac kataklizmu i tu sie z Panem Kroenke zgadzam. chociaz portal pewnie wolalby newsa w stylu siec upada, kto ja pożre!

ZOBACZ WSZYSTKIE (6)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,98

  • Śr

    3,65

  • Min

    2,38

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8598

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 564392

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.