GlobalData: Tesco jednym z największych przegranych okresu świątecznego w Wielkiej Brytanii

Autor: dlahandlu.pl 12 stycznia 2018 14:00

GlobalData: Tesco jednym z największych przegranych okresu świątecznego w Wielkiej Brytanii Supermarket Tesco w Irlandii. Fot. Shutterstock

To był trudny koniec trudnego roku dla sieci detalicznych w Wielkiej Brytanii. Sektor sprzedaży żywności pozytywnie wyróżniał się na tym tle, jednakże, jeśli spojrzymy dokładniej na wyniki poszczególnych sieci zobaczymy, że byli wyraźni zwycięzcy i przegrani okresu świątecznego – uważają analitycy GlobalData. Ich zdaniem poziom inflacji nie spowodował rozkwitu handlu w tym okresie, jak przewidywano. W obliczu konkurencyjnego otoczenia i zmian w preferencjach zakupowych, nastąpiło przesunięcie udziałów rynkowych. Największymi wygranymi były dyskonty: Lidl i Aldi oraz sieć Morrisons, a przegranymi – między innymi Tesco.

- Inflacja cen żywności na poziomie 2,8-proc. w czwartym kwartale spowodowała, że powróciliśmy do sytuacji braku wzrostu, jaka charakteryzowała rok 2016 – napisali analitycy w raporcie.

Jak oceniają analitycy GlobalData, wzrost sprzedaży LfL o 1,9 proc. w sieci Tesco w okresie świątecznym w Wielkiej Brytanii wywołało entuzjastyczne oceny komentatorów. Z drugiej strony, jak zauważają, akcje spółki spadły o 4,5 proc.

- Nie został osiągnięty oczekiwany wzrost o 3 proc. Jeśli weźmiemy pod uwagę poziom inflacji 1,9 proc., to wyniki w ujęciu kwartalnym są słabe, szczególnie biorąc pod uwagę, że Tesco wciąż wykazuje tendencję spadkową z powodu utraty udziału w rynku w trakcie wojny cenowej z dyskontami. Segment sprzedaży internetowe (wzrost o 5 proc.) i formatu convenience (wzrost o 2,3 proc.) nie pobiły wyników rynku (odpowiednio 8,5 proc. i 6 proc.), a zatem trudno jest przewidzieć, skąd przyjdzie wzrost w przyszłości. Akwizycja Bookera oferuje szansę na wzrost i zwiększenie dźwigni operacyjnej, ponieważ obie firmy generują synergię i siłę nabywczą w całym handlu detalicznym żywnością, ale bez Bookera perspektywy rozwoju Tesco są rozczarowujące – oceniają analitycy GlobalData.

Przeczytaj także:

Tesco odbiło się od dna. Są wzrosty LFL - także w Polsce

Kolejnym przegranym, według GlobalData, jest Marks&Spancer. - Spadek sprzedaży żywności o 0,4 proc. jest szokujący. Dywizja spożywcza w sieci Marks&Spencer początkowo została uznana na bardzo obiecujący segment z perspektywą na wzrost powierzchni sprzedaży żywności w salonach M&S, jednak wzrostu sprzedaży żywności nie widać. Przy inflacji na poziomie 2,8 proc. podane wyniki sprzedaży LfL to poważny spadek – oceniają analitycy GlobalData.

Ponieważ konsumenci więcej wydają w dyskontach i sieciach spożywczych, analitycy GlobalData nie widzą możliwości znacznej poprawy w dywizji żywnościowej M&S w tym roku.

Kolejny „wielki przegrany” – sieć Waitrose, opublikował 1, proc. wzrostu w ujęciu LfL w okresie świątecznym. Jak oceniają analitycy GlobalData, nie było to najgorszym wynikiem w tym sektorze, jednak pokazuje spowolnienie wzrostu od 2016 r. (plus 2,8 proc. w tym samym okresie w 2016/17) i oznacza dalsze obawy o zyski.

- W pierwszym półroczu 2017/18 zysk Waitrose spadł o 17,4 proc., a dla porównania o 28,9 proc. za pierwsze półrocze 2016/17. Jeśli z wyniku 1,5 proc. wzrostu w okresie świątecznym wyeliminujemy inflacje, która wzrosła o 2,8 proc. widać, że nastąpił znaczny spadek marży albo wolumenów sprzedaży lub obu. Tak czy inaczej, jest to powód do niepokoju dla detalisty w 2018 roku, zwłaszcza że jest bezpośrednio zagrożony ekspansją ofert premium występujących u wszystkich jego konkurentów – napisaliu analitycy.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Em 2018-01-12 17:14:28

    Tak wszyscy krzyczycie, że muzułmanie napływają i się nie asymilują. A jak już się asymilują...chociażby obchodząc boże narodzenie (celowo z małej litery), to jesteście równie wielce oburzeni. Taka rasistowsko-ksenofobiczna labilność

  • jar 2018-01-12 16:42:44

    Czyżby świąteczna reklama Tesco z muzułmanami zrobiła swoje, a co za tym idzie brytyjczycy zbojkotowali Tesco w te święta?

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,99

  • Śr

    3,30

  • Min

    2,19

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8149

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 556184

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.