Przewodnicząca Solidarności Tesco: Warto słuchać pracowników

Autor: dlahandlu.pl 13 lutego 2018 11:44

Przewodnicząca Solidarności Tesco: Warto słuchać pracowników Na zdj. Elżbieta Jakubowska, przewodnicząca Solidarności w Tesco oraz Bogusław Wojtas z regionu jeleniogórskiego podczas protestu w Pradze, fot. Solidarność Tesco/Facebook

O warunkach pracy, największych bolączkach Tesco oraz zmianach na polskim rynku handlu detalicznego rozmawiamy z Elżbietą Jakubowską, przewodniczącą “Solidarności Tesco”.

Od kiedy Solidarność działa przy Tesco? Jaki był impuls do utworzenia związku zawodowego?

Związek powstał w 2001 roku, a założycielom przyświecała intencja poprawy warunków pracy i wynagrodzeń dla pracowników. Powstał także dlatego, że pracownicy wyrazili takie oczekiwanie - ludzie chcieli, by w firmie działała organizacja, która będzie ich reprezentowała przed zarządem.

Czy 2001 rok był rokiem krytycznym, jeśli chodzi o warunki pracy?

W pewnym sensie tak. Kiedy Tesco weszło do Polski w kraju panowało duże bezrobocie, a ludzie zabiegali o pracę w handlu. I rzeczywiście, warunki oferowane w tamtym czasie przez Tesco były zadowalające. Ale z czasem coś zaczęło się psuć. Zarobki przestały wystarczać na godziwe życie. Stąd pomysł, aby założyć związek zawodowy i ubiegać się o poprawę sytuacji zatrudnionych w sieci.

Jak przebiegała współpraca na linii związkowcy-zarząd?

Rozmowy o pieniądzach nigdy nie są łatwe. Zarząd nie chciał się zgodzić na sytuację, w której pracownicy w jakikolwiek sposób ingerują w wysokość wynagrodzenia. Ale związkowcy mieli swoje sukcesy. Jeśli dobrze pamiętam, pierwszy sukces był w 2007 roku, udało się wywalczyć 300 zł podwyżki. To był ,,zastrzyk” dla pracowników. Kolejnym sukcesem było zrównanie grup płacowych w całej Polsce i około 10 procentowa podwyżka dla najniżej zarabiających. Związkowcy walczyli także o poprawę warunków socjalnych, na tym polu także wiele udało się zdziałać.

Jakie były pierwsze symptomy, że w Tesco, mówiąc kolokwialnie, dzieje się źle?

W mojej ocenie pierwsze sygnały wskazujące na to, że firma nie idzie właściwą droga, pojawiły się jeszcze przed 2014 rokiem. Sieć położyła zbyt duży nacisk na procedury i planogramy, a nie na zapewnienie towaru na półkach, a co za tym idzie efektywny handel. Pracownicy sklepów i ich kierownicy ugrzęźli w papierologii. Na działania marketingowe, takie jak oznaczenia produktów, wydano w tym czasie wiele pieniędzy, w naszej ocenie nie przełożyło się to na sprzedaż. W rozmowach z ówczesnym zarządem wskazywaliśmy obszary, które naszym zadaniem zostały przeinwestowane. Później zarząd doszedł do takiej samej refleksji.

  • maniek 2018-03-15 23:18:39

    nielegalni pracownicy z ukrainy,lamiacy przepisy bhp na hali tesco goclaw wa-wa to standard przy cichej akceptacji kierownikow szczegolnie nocnej zmiany

  • tex 2018-02-20 10:12:41

    nielegalni pracownicy z ukrainy to standard.bez pozwolenia o prace

  • Chorowita 2018-02-15 12:48:57

    To prawda, że lepiej mają nowi co przychodzą niż starzy pracownicy.Stary pracownik nie dostaje całego etatu tylko nowy to już jest szczyt wszystkiego.A jeżeli chodzi o podwyżki to niech się pracownicy zbuntują i nie otworzą sklepu to wtedy pójdą po rozum do głowy i dadzą podwyżki.

ZOBACZ WSZYSTKIE (7)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    7,98

  • Śr

    5,25

  • Min

    4,67

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8185

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563051

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.