Polscy konsumenci kupują żywność regionalną i tradycyjną dla jej walorów smakowych

Autor: dlahandlu.pl, Paulina Bełżecka 25 sierpnia 2017 11:43

Polscy konsumenci kupują żywność regionalną i tradycyjną dla jej walorów smakowych fot. shutterstock.com

Najważniejszym powodem zakupu żywności tradycyjnej i regionalnej jest jej smak, a dopiero na drugim miejscu, takie cechy jak: aspekty zdrowotne, chęć wspierania polskiej gospodarki i jakość – wynika z badania ARC „Konsument na rynku żywności tradycyjnej i regionalnej Konsument na rynku żywności tradycyjnej i regionalnej”.

Najczęściej kupowane produkty regionalne i tradycyjne to wyroby piekarnicze oraz owoce i warzywa. Większość tego typu produktów kupowana jest w sklepach osiedlowych i sieciowych, natomiast dużym powodzeniem cieszą się także bazary i zakupy bezpośrednie od rolników lub znajomych. W przypadku wielu produktów ten drugi sposób zakupów został wskazany jako wybierany najchętniej.

Z badania wynika, że Polacy poszukują informacji na temat produktów regionalnych i tradycyjnych głównie wśród znajomych, a także opierają się na własnych doświadczeniach. Spora grupa korzysta z gazetki promocyjnej sieci oraz z etykiety produktu. Natomiast informacji w internecie, przed zakupami lub i ich trakcie, poszukuje około 1/4 osób.

65 proc. ankietowanych przez ARC wskazało, iż powodem, dla którego kupują żywność tradycyjną i regionalną są jej walory smakowe. Z kolei 51 proc. robi to, bo chce wspierać polską gospodarkę, 49 proc. by mieć pewność, że „wiem, co jem”, a 48 proc. uważa, że tę żywność za zdrowszą.

Kolejne wskazania przyczyn zainteresowania produktami tradycyjnymi i regionalnymi były: „Zależy mi na znanym pochodzeniu składników” (35 proc.), „Chcę spróbować czegoś nowego” (34 proc.) oraz „Chcę, żeby dzieci jadły zdrowsze produkty” (24 proc.).

 Co ciekawe, w sytuacji, gdy konsument decyduje się na zakup żywności tradycyjnej lub regionalnej i stoi już przed półką sklepową, cena produktu nie ma znaczenia. Wówczas liczy się jakość, naturalny wygląd żywności, skład i receptura, która uwzględnia naturalne składniki, brak konserwantów, pochodzenie produktu, opakowanie i certyfikaty, którymi produkt może się pochwalić.

Niemal 3/4 osób planuje zakup produktów tradycyjnych i regionalnych, jednak całkiem spora grupa, 28 proc., dokonuje takiego zakupu pod wpływem impulsu, już po wejściu do sklepu.

Mięso i wędliny tradycyjne i regionalne kupowane są najchętniej od rolnika i na bazarze (48 proc. osób  wskazało to źródło zakupów), jednak najczęściej – w sklepach osiedlowych i sieciowych (kupuje tu 51 proc. respondentów). Podobnie jest w przypadku owoców i warzyw – 55 proc. ankietowanych najchętniej kupuje je na bazarze i od rolnika, jednak w tym miejscu rzeczywistych zakupów dokonuje tylko 38 proc., podczas gdy 41 proc. kupuje owoce i warzywa regionalne i tradycyjne w sklepach sieciowych i osiedlowych.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,29

  • Śr

    3,31

  • Min

    2,19

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8968

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 558590

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.