Polscy konsumenci kupują żywność regionalną i tradycyjną dla jej walorów smakowych

Autor: dlahandlu.pl, Paulina Bełżecka 25 sierpnia 2017 11:43

Polscy konsumenci kupują żywność regionalną i tradycyjną dla jej walorów smakowych fot. shutterstock.com

Najważniejszym powodem zakupu żywności tradycyjnej i regionalnej jest jej smak, a dopiero na drugim miejscu, takie cechy jak: aspekty zdrowotne, chęć wspierania polskiej gospodarki i jakość – wynika z badania ARC „Konsument na rynku żywności tradycyjnej i regionalnej Konsument na rynku żywności tradycyjnej i regionalnej”.

Najczęściej kupowane produkty regionalne i tradycyjne to wyroby piekarnicze oraz owoce i warzywa. Większość tego typu produktów kupowana jest w sklepach osiedlowych i sieciowych, natomiast dużym powodzeniem cieszą się także bazary i zakupy bezpośrednie od rolników lub znajomych. W przypadku wielu produktów ten drugi sposób zakupów został wskazany jako wybierany najchętniej.

Z badania wynika, że Polacy poszukują informacji na temat produktów regionalnych i tradycyjnych głównie wśród znajomych, a także opierają się na własnych doświadczeniach. Spora grupa korzysta z gazetki promocyjnej sieci oraz z etykiety produktu. Natomiast informacji w internecie, przed zakupami lub i ich trakcie, poszukuje około 1/4 osób.

65 proc. ankietowanych przez ARC wskazało, iż powodem, dla którego kupują żywność tradycyjną i regionalną są jej walory smakowe. Z kolei 51 proc. robi to, bo chce wspierać polską gospodarkę, 49 proc. by mieć pewność, że „wiem, co jem”, a 48 proc. uważa, że tę żywność za zdrowszą.

Kolejne wskazania przyczyn zainteresowania produktami tradycyjnymi i regionalnymi były: „Zależy mi na znanym pochodzeniu składników” (35 proc.), „Chcę spróbować czegoś nowego” (34 proc.) oraz „Chcę, żeby dzieci jadły zdrowsze produkty” (24 proc.).

 Co ciekawe, w sytuacji, gdy konsument decyduje się na zakup żywności tradycyjnej lub regionalnej i stoi już przed półką sklepową, cena produktu nie ma znaczenia. Wówczas liczy się jakość, naturalny wygląd żywności, skład i receptura, która uwzględnia naturalne składniki, brak konserwantów, pochodzenie produktu, opakowanie i certyfikaty, którymi produkt może się pochwalić.

Niemal 3/4 osób planuje zakup produktów tradycyjnych i regionalnych, jednak całkiem spora grupa, 28 proc., dokonuje takiego zakupu pod wpływem impulsu, już po wejściu do sklepu.

Mięso i wędliny tradycyjne i regionalne kupowane są najchętniej od rolnika i na bazarze (48 proc. osób  wskazało to źródło zakupów), jednak najczęściej – w sklepach osiedlowych i sieciowych (kupuje tu 51 proc. respondentów). Podobnie jest w przypadku owoców i warzyw – 55 proc. ankietowanych najchętniej kupuje je na bazarze i od rolnika, jednak w tym miejscu rzeczywistych zakupów dokonuje tylko 38 proc., podczas gdy 41 proc. kupuje owoce i warzywa regionalne i tradycyjne w sklepach sieciowych i osiedlowych.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    3,52

  • Min

    0,00

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9044

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane