Raport BGŻ BNP Paribas: Prognozy zakładają dalszy spadek popytu na ziemniaki, pieczywo i owoce

www.portalspozywczy.pl 18 listopada 2015 16:21

Na przestrzeni ostatnich lat nawyki żywieniowe polskich konsumentów uległy znaczącej zmianie. Statystyczny Polak kupuje zdecydowanie mniej ziemniaków, pieczywa a nawet mąki. Wraz z bogaceniem się społeczeństwa coraz częściej korzystamy z restauracji, barów oraz kawiarni. Ciągle jednak to cena nadal odgrywa kluczowe znaczenie przy wyborze produktów spożywczych – wynika z raportu „Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności” przygotowanego przez analityków Banku BGŻ BNP Paribas. Raport został opracowany m.in. na podstawie badania przeprowadzonego na zlecenie Banku przez firmę GfK.

Z raportu Banku BGŻ BNP Paribas jednoznacznie wynika, że na przestrzeni ostatnich 15 lat nawyki żywieniowe Polaków uległy istotnym przeobrażeniom. Jedną z przyczyn zmian jest rosnące znaczenie restauracji oraz żywności przetworzonej. Wraz z bogaceniem się społeczeństwa Polacy wydają coraz więcej pieniędzy na restauracje oraz żywność przetworzoną. Tylko od 2000 roku liczba restauracji w naszym kraju wzrosła o 93,4 proc. Czynnikami wpływającymi na wzrost wydatków na żywienie poza domem są zmiany demograficzne i społeczne w tym wzrost liczby jednoosobowych gospodarstw domowych, większa aktywizacja zawodowa kobiet, spadek poziomu dzietności, a także urbanizacja. Oprócz bogacenia się społeczeństwa istotne ma także wydłużanie się czasu pracy oraz wzrost czasu dojazdu do niej.

W analizowanym okresie Polacy najbardziej zrezygnowali z jedzenia ziemniaków (spadek o 49,6 proc. w latach 1999-2014) oraz pieczywa (49,1 proc.). - Prawie 40-procentowy spadek zanotowały mąka i cukier. Zmniejszyło się również spożycie olejów i tłuszczów, warzyw oraz jaj - o ponad 20 proc. Spada spożycie niskoprzetworzonych produktów żywnościowych. Zmiany te wynikają z bogacenia się społeczeństwa i rosnącej popularności żywienia się poza domem – podkreśla Dariusz Winek, dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas. W przypadku mąki miesięczne spożycie zmniejszyło się z 1,25 do 0,76 kg, a w przypadku cukru zanotowano spadek z 1,94 do 1,19 kg. Polscy konsumenci znacznie rzadziej sięgają po oleje oraz tłuszcze (spadek o 23,4 proc.), a także warzywa i grzyby oraz jaja (spadki o blisko 20 proc.).

W Polsce od wielu lat spożycie energii systematycznie spada. Polacy ograniczają nadmiar kalorii. W świetle raportu najwięcej kalorii konsumują gospodarstwa emerytów oraz rencistów, które są także w czołówce spożycia cukru oraz czekolady. Co ciekawe głównym źródłem białka stają się produkty zwierzęce. Od roku 1999 duży spadek zanotowano w przypadku białka roślinnego oraz węglowodanów. 
Z raportu wynika, że kupujemy znacznie więcej wody w butelkach, której spożycie wzrosło aż trzykrotnie, z 1 do ponad 4 litrów. Polacy jedzą więcej czekolady. W latach 1999-2014 jej spożycie zwiększyło się aż o 150 proc. Dynamicznie, bo aż o 56 proc., zwiększyło się także spożycie wędlin wysokogatunkowych. W ciągu 15 lat spożycie soków zwiększyło się o 19,4 a makaronów 15,6 proc.

  • Edgar 2015-11-20 12:48:51

    Słyszy się często, że ziemniaki tuczą a pieczywo to sama chemia (zresztą to nieprawda. Tymczasem w opinii specjalistów (PZH) żywność im bardziej przetworzona tym mniej wartościowa i często bardziej obciążająca dla zdrowia. Według powyższego raportu żywności przetworzonej (nie ziemniaków, nie pieczywa, nie kaszy, nie warzyw) spożywamy coraz więcej. Kupując jedzenie w barze lub restauracji prawie nikt nie pyta o skład i sposób przyrządzenia - np. czy kotlecik usmażono na świeżym tłuszczu. Niezdrowa jakaś ta nasza zamożność.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,98

  • Śr

    3,65

  • Min

    2,38

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8598

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 564392

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.