Rośnie rynek płatków zbożowych. Głównym kanałem zakupu są dyskonty

Autor: www.dlahandlu.pl 18 listopada 2015 09:36

W okresie ostatnich 12 miesięcy polskie gospodarstwa domowe zakupiły ponad 19 tys. ton płatków zbożowych - podało GfK.

Analizowana kategoria obejmuje płatki ryżowe, owsiane, jęczmienne, jaglane, żytnie, gryczane, otręby, zarodki pszenne, orkisz gnieciony, żyto gniecione oraz owsianki.

W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej kategoria odnotowała 7 proc. wzrost wolumenowy i 5 proc. wzrost wartościowy. Do rozwoju rynku przyczynia się zarówno większa intensywność zakupów, jak i pozytywny trend w liczbie nabywców kategorii. 51 proc. gospodarstw domowych w ciągu ostatniego roku co najmniej raz sięgnęło po płatki zbożowe, w analogicznym okresie rok wcześniej jej penetracja wyniosła 49,9 proc. Nabywca płatków zbożowych w ciągu roku zakupił średnio 2,8 kg kategorii, zakupu dokonywał średnio 5,4 raza w ciągu 12 miesięcy, kupując podczas pojedynczej wizyty w sklepie 520 g kategorii i wydając na nią przeciętnie 3,30 zł.

Dla porównania, płatki śniadaniowe i musli przyciągają więcej nabywców. 73 proc. gospodarstw domowych w ciągu ostatnich 12 miesięcy zakupiło tego rodzaju produkty, ale trend w porównaniu do poprzedniego roku wykazuje negatywną tendencję. W okresie od października 2013 roku do września 2014 roku płatki śniadaniowe i musli przyciągnęły 73,8 proc. nabywców. W tym samym czasie średni wolumen na nabywcę rośnie, co powoduje prawie stabilny poziom wolumenu całej kategorii.

Do rozwoju rynku płatków zbożowych przyczyniają się głównie marki własne sieci handlowych, ich udział wolumenowy w kategorii w okresie październik 2014 – wrzesień 2015 wynosi 24 proc. (w analogicznym okresie rok wcześniej było to 14 proc). Natomiast zakupy produktów markowych odnotowują spadek o 5,5 proc., a ich znaczenie w wolumenie kategorii wynosi obecnie 76 proc. Podczas pojedynczej wizyty w sklepie na produkty markowe nabywcy wydają średnio 3,40 zł, na marki własne 2,60 zł.

Głównym segmentem wśród produktów zbożowych są płatki owsiane, ich zakupy w ostatnich 12 miesiącach stanowiły 72 proc. wolumenu kategorii. 40,5 proc. gospodarstw domowych kupuje tego rodzaju produkty.

Analiza trendów w zakupach gospodarstw domowych wskazuje na wzrost zakupów w przypadku większości segmentów kategorii. Dynamicznie zwiększają się zakupy m.in. płatków jaglanych, pszennych i żytnich, chociaż ich udział w całym rynku jest cały czas niewielki.

Głównym i zyskującym na znaczeniu kanałem zakupu płatków zbożowych są dyskonty. Kanał ten w ostatnim roku odpowiadał za 30 proc. zakupionego wolumenu kategorii. Hipermarkety i supermarkety generują po 21 proc. zakupów kategorii.

Analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    11,99

  • Śr

    5,08

  • Min

    3,74

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9055

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.