20 proc. dorosłych Polaków nie ma konta bankowego

Autor: dlahandlu.pl 21 lipca 2015 13:38

Wg ostatnich badań Narodowego Banku Polskiego, szacuje się, że ok 20 proc. osób dorosłych w Polsce wciąż nie posiada rachunku bankowego (w 2012 r. – 23 proc.), co plasuje Polskę w końcówce rankingu krajów UE. W grupie nieubankowionych przeważają osoby starsze (powyżej 65 roku rachunku nie posiada 57 proc. ludzi), ale nie brakuje również ludzi młodych, tj. w wieku 18–24 lata, wśród których aż 30 proc. nie posiada rachunku bankowego.

Z badań NBP wynika, że 51 proc. dorosłych Polaków ma dostęp do bankowości internetowej, a wśród wszystkich posiadaczy kont osobistych odsetek wynosi 66 proc.

Realizacja zakupów i branie udziału w internetowych aukcjach dotyczy 28 proc. dorosłych Polaków, natomiast w grupie osób posiadających rachunek oszczędnościowo – rozliczeniowy procent ten wzrasta do 34 proc.

- Dla prowadzonych prac w zakresie rozwoju obrotu bezgotówkowego e-commerce stanowi bardzo ważny aspekt, gdyż widzimy dużą korelację pomiędzy posiadaniem rachunku bankowego a dokonywaniem zakupów w sklepach internetowych. Wśród osób, które nie posiadają rachunku, tylko 7 proc. dokonało zakupów w internecie, podczas gdy w grupie posiadaczy rachunku liczba ta wyniosła 66 proc. – ocenia Wioletta Barwicka, doradca Narodowego Banku Polskiego. 

- Za zakupy w internecie klienci w 74 proc. przypadków płacili bezgotówkowo, najczęściej korzystając z formy przelewu internetowego. Na drugim miejscu wśród najpopularniejszych metod płatności w 26 proc. znalazła się gotówka, a w 8 proc. płatności za pomocą kart płatniczych - dodaje.

Doradca NBP zaznacza, że powody, dla których jeszcze wielu klientów nie korzysta z e-commerce, są zbieżne z tymi, jakie są wskazywane przy niekorzystaniu z obrotu bezgotówkowego i bezgotówkowych instrumentów płatniczych, a są to np. brak zaufania, który przejawia się zarówno u osób, które korzystają z zakupów online, ale płatność realizują gotówkowo przy odbiorze, jak i u tej części społeczeństwa, która nie korzysta z e-commerce co do zasady, a ponadto obawy o bezpieczeństwo czy własne zwyczaje i przekonania.

Założenia przewidują, że w 2020 r. będzie można powiedzieć, „polski konsument zmienił się i płaci bez użycia gotówki”.

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    22,48

  • Śr

    12,50

  • Min

    9,57

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9008

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 558590

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.