3 tys. zł kary dla sieci handlowej za sprzedaż zafałszowanych jaj

Autor: www.dlahandlu.pl 8 grudnia 2014 14:37

Inspekcja Handlowa w Łodzi nałożyła na sieć Carrefour karę w wysokości 3 tys. Hipermarket sieci w Radomsku miał w ofercie 320 sztuk jaj klasy A w cenie 2 ,99 zł za opakowanie oznakowane klasą wagową „L - DUŻE ”. Jaja wyprodukowała Ferma Drobiu „MIZGIER”. Podczas ważenia okazało się, że około 100 jaj (29,4%) miało masę od 53,2g do 62,8g, a więc niższą od zadeklarowanej klasy wagowej L (73 g > masa ≥ 63 g).

- W odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne jako przyczynę niedowagi jaj producent wskazał naturalny proces utraty ich masy na skutek starzenia się . Jednocześnie poinformował, że celem wyeliminowania niezgodności przeprowadzono pozaplanową kontrolę kalibracji urządzeń wagowych oraz zwielokrotniono kontrolę wewnątrzprodukcyjne - czytamy w decyzji inspekcji.

- Łódzki Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej stwierdził, że naturalny proces starzenia jaj został już uwzględniony w przepisie art. 27 rozporządzenia 589/2008 , gdyż procedury kontroli zawarte w tym rozporządzeniu (w szczególności art. 24 i 27 ) nie przewidują dodatkowych tolerancji z tytułu wieku jaj w przypadku sprawdzenia rzetelności klasyfikacji wagowej jaj , zaś producent ma obowiązek sklasyfikowania jaj do określonych w tym przepisie czterech klas wagowych w taki sposób, by nie przekroczyć tolerowanych odchyleń w całym okresie ich minimalnej trwałośc - podano.

Inspektor Inspekcji Handlowej wydał decyzję o wymierzeniu przedsiębiorcy kary pieniężnej. Ustalając jej wysokość wziął pod uwagę m.in.:

- wysoki stopień szkodliwości czynu polegającego na wprowadzeniu do obrotu jaj zafałszowanych, gdyż w rażący sposób zostały naruszone interesy konsumentów - prawie pięciokrotnie została przekrocz ona dopuszczona przepisami tolerancja w zakresie masy jednostkowej. Oznaczenie produktów nieprawidłową – fałszywą informacją o klasie wagowej wprowadzało konsumentów w błąd , ponieważ nie otrzymywali oni produktu o cechach opisanych na opakowaniu . Ponadto należy tu zauważyć, że jaja o wyższej klasie wagowej sprzedawane są konsumentom po wyższych cenach (k las a L jest droższa od klasy M).

- wysoki stopień zawinienia , gdyż strona, jako podmiot o silnej pozycji na rynku spożywczym prowadząc a sieć super i hipermarketów na terenie kraju powinna dołożyć wszelkich starań, by zapewnić zgodność żywności z wymogami prawa żywnościowego właściwymi dla jej działalności i kontrolować przestrzeganie tych wymogów, aby do obrotu nie trafiały zafałszowane środki spożywcze.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,49

  • Śr

    2,55

  • Min

    0,00

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9667

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane