41 proc. internautów woli osobiście odbierać zamówiony towar

Autor: pr, www.dlahandlu.pl 21 listopada 2014 09:21

41 proc. internautów korzysta z możliwości odebrania towaru osobiście - wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2014. Gemius dla e-Commerce Polska”. – Wybór tego rozwiązania wynika przede wszystkim z chęci sprawdzenia przez kupujących na miejscu jakości zakupionych produktów. W rzeczywistości nie jest to jednak konieczne, ze względu na możliwość zwrotu towaru bez żadnych konsekwencji w terminie do 10 dni od daty dostarczenia. Warto dodać, że po 25 grudnia czas ten zostanie wydłużony do 14 dni – mówi Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl.

Powodem tak dużej popularności odbioru osobistego jest również możliwość szybszego otrzymania towaru. Klienci zamawiający w sklepie internetowym, który ma siedzibę w tym samym mieście, w którym sami mieszkają, mogą otrzymać zakupione produkty jeszcze tego samego dnia. - Decydując się na odbiór osobisty należy jednak mieć na uwadze, że w niektórych przypadkach, nie będzie przysługiwać nam prawo do zwrotu towaru - dodaje Rafał Stępniewski.

Podstawą prawną do zwrotu towarów zakupionych w internecie jest ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. To ona obecnie reguluje kwestie związane z rezygnacją z zakupu dokonanego w sieci. Zgodnie z jej brzmieniem, można zwrócić towary zakupione przez internet, nawet gdy kupujący umówił się na odbiór osobisty i dokonał płatności w lokalu przedsiębiorcy. Istotny jest fakt zawarcia umowy sprzedaży na odległość. Mimo, że taka transakcja bardzo przypomina zwykły zakup w sklepie stacjonarnym, to klientowi przysługują te same prawa, co osobom, które kupiły towar z dostawą do domu i zapłaciły za niego przed jego otrzymaniem. - Sprawa wygląda zupełnie inaczej w momencie, gdy produkt zostanie jedynie zarezerwowany. Należy pamiętać, że czynność ta może nie być równoznaczna z zakupem, czyli zawarciem umowy sprzedaży. W takim przypadku transakcja jest traktowana jak każda inna sprzedaż w lokalu przedsiębiorcy, a możliwość zwrócenia towaru bez podania przyczyny zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedającego - wyjaśnia Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. Przed zatwierdzeniem transakcji warto więc sprawdzić, z którą z tych czynności mamy do czynienia. Informacje o tym możemy znaleźć w regulaminie sklepu, a także powinno to jasno wynikać z komunikatów na stronie internetowej sklepu podczas składania zamówienia, jak i późniejszej korespondencji e-mail. Sama czynność rezerwacji towaru nie powinna nieść za sobą żadnych zobowiązań w stosunku do klienta. W przypadku rezerwacji, lepiej dokładniej ocenić jakość towaru na miejscu, gdyż po jego opłaceniu jedyne uprawnienie, jakie będzie przysługiwać to reklamacja. Okazuje się, że również sami sprzedawcy mają problem ze zrozumieniem przepisów. Częstym błędem, jaki popełniają, jest traktowanie odbioru osobistego jako zakupu w sklepie stacjonarnym, przy czym sam proces składania zamówienia nie różni się od procesu rezerwacji. Takie postępowanie może narazić ich na posądzenie o stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych i skutkować sankcjami od UOKiK. 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Jacek 2014-12-02 17:36:19

    Nie ma się co dziwić, skoro niektórzy podają ceny wysyłki z kosmosu i na tym też zarabiają. To jeszcze nic. Mnóstwo e-sklepów ma w swoich regulaminach niesamowite klauzule niedozwolone! Radzę zachować czujność podczas robienia zakupów online i dokładnie czytać każdy punkt. Niektórym przydałby się jakiś audyt regulaminu. E-zakupy są wygodne, ale czai się mnóstwo niebezpieczeństw. Nic więc dziwnego, że klienci wolą zachować odrobinę więcej czujności i odebrać towar osobiście.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,99

  • Śr

    3,13

  • Min

    2,71

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8787

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 561152

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.