7 na 10 sklepów internetowych ogranicza sprzedaż klientom z zagranicy

Autor: PAP 12 października 2016 14:10

Organizacje konsumenckie w UE apelują do Komisji Europejskiej, żeby przyspieszyła prace nad zniesieniem geoblokingu w sprzedaży internetowej. Nawet 7 na 10 sklepów internetowych ogranicza sprzedaż swoich produktów klientom z zagranicy.

KE w maju zaproponowała szereg rozwiązań prowadzących do zniesienia geoblokingu (ograniczania dostępu do towarów, treści lub usług online dla konsumentów ze względu na ich położenie geograficzne) w sprzedaży internetowej. Sklepy nie mogłyby odmówić sprzedaży towaru klientom z zagranicy ani dyskryminować kart płatniczych wydanych w innym kraju UE; nielegalny byłby także tzw. re-routing, czyli automatyczne przekierowywanie klientów na inne strony sklepu.

"Geobloking powinien zniknąć jak najszybciej. Apelujemy też, aby poszerzyć listę m.in. o sprzedaż usług audiowizualnych” – powiedział PAP Johannes Kleis z Europejskiej Organizacji Konsumentów (BEUC).

Konsumenci z UE nadal natykają się na trudności, kiedy chcą kupić przez internet towary lub usługi u zagranicznego dostawcy. Często zdarza się, że transakcja jest wręcz niemożliwa.

"To wbrew logice wspólnego rynku, że klient nie może kupić tabletu, swetra albo gry komputerowej dlatego, że mieszka w innym kraju UE, albo dlatego, że płaci kratą zagranicznego banku. Konsumenci są sfrustrowani, kiedy widzą wiadomość: ten produkt nie jest dostępny w twoim kraju” – oświadczyła dyrektor generalna BEUC Monique Goyens.

W połowie września Komisja Europejska przedstawiła wstępny raport z badań sektorowych w sprawie handlu elektronicznego. Ze statystyk wynika, że 36 proc. handlowców w UE nie sprzedaje swoich towarów do innych krajów Unii. W Polsce nie robi tego 58 proc. sklepów internetowych, w Niemczech 20 proc.

"Klient spotyka się np. z odmową sprzedaży. Co prawda może wejść na stronę sklepu, ale nie może kupić żadnego produktu ani usługi. Zwykle sklepy internetowe wiedzą, skąd loguje się użytkownik, na podstawie jego adresu IP, czasem sprzedawcy zwracają po prostu uwagę na zagraniczny adres, kod pocztowy, a nawet wybór języka na stronie. Zdarza się, że użytkownik nie jest w stanie nawet zarejestrować się na stronie albo odmawia mu się dostarczenia produktu, bo sklep nie wysyła artykułów akurat do jego kraju zamieszkania” – tłumaczy PAP Johannes Kleis z BEUC.

Z danych KE wynika, że sprzedawcy tłumaczą się najczęściej niechęcią do tłumaczenia strony, do zorganizowania dodatkowych opcji dostawy czy obsługi klienta w innym języku. Raport ujawnia, że często sami producenci narzucają ograniczenia handlowcom, dołączając do podpisywanych umów klauzule m.in. o ograniczeniach w handlu transgranicznym.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    1,89

  • Śr

    0,82

  • Min

    0,00

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9685

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 772811

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane