Analitycy: Jak zmienia się polski konsument?

Autor: dlahandlu.pl 10 sierpnia 2017 11:54

Analitycy: Jak zmienia się polski konsument? Grafika i dane pochodzą z raportu Open Research "Patriotyzm konsumencki Polaków 2017"

Jak udowadniają kolejne badania polscy konsumenci są coraz bardziej zadowoleni. Od początku 2013 roku wskaźniki nastroju polskich konsumentów (BWUK i WWUK) nieprzerwanie rosną,  a w pierwszym kwartale 2017 roku osiągnęły wręcz rekordowy poziom. Eksperci szacują, że na przestrzeni najbliższych lat wartość sektora FMCG będzie rosła na poziomie 5 proc. rocznie, co oznacza wzrost powyżej średniej europejskiej.

Polscy konsumenci się bogacą. Poza wzrostem płac, duża jest w tym zasługa rządowego programu 500+. Według danych GUS przeciętne miesięczne wydatki na 1 osobę w gospodarstwie domowym
w 2016 roku wyniosły 1 123 PLN, co sprawia, że były wyższe o ponad 4 proc. od wydatków w roku poprzednim.
Wraz ze wzrostem zadowolenia i majętności polskich konsumentów rosną również ich oczekiwania. Klienci oczekują możliwie jak największego usprawnienia procesu zakupowego, szybkości dostawy, niezawodności oferowanych produktów, spersonalizowanej obsługi i multikanałowej komunikacji.

Jak wynika z badań Open Research polscy konsumenci są patriotami. Ponad 70% Polaków przyznaje, że polskie pochodzenie produktów stanowi dla nich często wystarczającą zachętę do ich nabycia. Szczególnie istotne jest to w przypadku zakupu produktów spożywczych – blisko siedmiu na dziesięciu Polaków chce wspierać rodzimych producentów żywności. Polskie pochodzenie produktów ma niebagatelne znaczenie również w przypadku zakupu sprzętu RTV/AGD, kosmetyków, odzieży, obuwia czy produktów bankowych i ubezpieczeniowych. W każdej z tych kategorii ponad 60% badanych stwierdziło, że jest to istotny czynnik wpływający na ich decyzje zakupowe. Polacy chętnie poszukują identyfikatorów polskiego pochodzenia produktów – 46% z nich rozpoznaje znak „Produkt Polski”, 43% – „Produkt Polski, Gwarancja Jakości” oraz 40% – „Teraz Polska”. Na pokolenia millenialsów najlepiej działa natomiast znak „Produkt polski, kupując dajesz pracę”. 

Polacy jednak nie zawsze potrafią określić czy dana marka lub produkt ma polskie pochodzenie. Często ich ocena jest podyktowana jedynie faktem, że dana marka posługuje się polską nazwą.
Wniosek dla handlowców i retailerów: Chcąc komunikować się z konsumentem-patriotą, warto zadbać o dobrą ekspozycję produktów, które rzeczywiście mają polskie pochodzenie. Można to zrobić poprzez odpowiednie etykietowanie produktów. Ponieważ konsumenci coraz częściej poszukują informacji na temat produktów w internecie, dobrze jest również zamieścić takie informacje na stronie internetowej czy w dedykowanej przez retailera aplikacji.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    7,99

  • Śr

    5,97

  • Min

    4,67

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10811

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane