Analityk: Nie należy spodziewać się silnych zwyżek sprzedaży detalicznej

Autor: dlahandlu.pl 21 marca 2018 11:39

Sprzedaż detaliczna w lutym była wyższa niż przed rokiem o 7,9 proc. Dane GUS okazały się minimalnie gorsze niż spodziewali się analitycy i nieznacznie niższe niż w styczniu. Oznacza to jednak utrzymanie się bardzo wysokiej dynamiki, wskazującej na silny popyt ze strony konsumentów, pobudzany wzrostem dochodów oraz optymizmem w kwestii kontynuacji pozytywnych tendencji w tym zakresie – ocenia Roman Przasnyski, główny analityk Gerda Broker.

Jego zdaniem, do optymizmu skłania nie tylko korzystna z punktu widzenia zatrudnionych sytuacja na rynku pracy, a w szczególności rosnące wynagrodzenia, ale także osłabienie inflacji. Po jej uwzględnieniu, czyli w ujęciu realnym, wzrost sprzedaży w lutym wyniósł 7,7 proc., a więc utrzymał tempo z poprzedniego miesiąca.

- Dynamika sprzedaży detalicznej, choć wysoka, nie osiągnęła jednak poziomów takich jak w styczniu i listopadzie ubiegłego roku, gdy sięgała odpowiednio 9,5 i 8,8 proc. w ujęciu nominalnym. Biorąc pod uwagę fakt, że wzrostowa tendencja sprzedaży utrzymuje się nieprzerwanie już od prawie czterech lat, nie należy się raczej spodziewać jej silnych zwyżek, ale bardziej kontynuacji tempa, obserwowanego w ostatnich miesiącach, punkt odniesienia do wyliczeń rocznej dynamiki jest bowiem coraz wyższy – mówi Roman Przasnyski.

Najmocniejszy, sięgający w cenach stałych (czyli po uwzględnieniu inflacji) 20,7 proc. wzrost miał miejsce w przypadku sprzedaży odzieży i obuwia, o 12,1 proc. zwiększyła się sprzedaż wyrobów kosmetycznych i farmaceutycznych. Widać też wyraźnie zwiększony popyt na meble oraz sprzęt RTV i gospodarstwa domowego, w przypadku których sprzedaż była o 10,2 proc. wyższa niż przed rokiem.

- Warto zwrócić uwagę na niewielki, sięgający 2,6 proc. wzrost sprzedaży żywności i napojów. W kategorii „pozostała sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach”, za którą kryje się między innymi sprzedaż w sklepach wielkopowierzchniowych, zanotowano wzrost o 7,9 proc., a więc niższy niż w styczniu, gdy sięgał 8,5 proc. Bardzo interesująca będzie obserwacja zachowania się tego wskaźnika w marcu, w związku z wejściem w życie ograniczeń handlu w niedziele, co pozwoli ocenić wpływ tej decyzji na działalność tego typu placówek, a także na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem – mówi Roman Przasnyski.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,29

  • Śr

    3,53

  • Min

    2,49

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8789

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563342

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.