Analityk: Pracujący w handlu chcą zarabiać więcej, sieci poniosą dodatkowe koszty

www.portalspozywczy.pl 17 marca 2015 20:26

- Koszty pracownicze oraz zabezpieczenie socjalne będą odgrywały coraz większe znaczenie. Polska gospodarka się rozwija, więc pracownicy chcą zarabiać więcej. Będzie to generowało dodatkowe koszty - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Kamil Szlaga, analityk Domu Maklerskiego Trigon.

Koszty pracownicze w Polsce będą rosły. Przełoży się to na sytuację w branży handlowej. Wynika to z poprawiającej się sytuacji gospodarczej kraju. - Wraz z rozwojem gospodarki płaca minimalna będzie rosła. Pracownicy będą mieli coraz większe wymagania. Przykład Biedronki pokazał, że coraz bardziej trzeba dbać o sytuację pracowników. Nie ma się co oszukiwać - największe sieci handlowe, przede wszystkim hipermarkety, mają w tym względzie wiele do poprawienia - zauważa.

W przekonaniu analityka spółki, które nie przykładały do spraw pracowniczych dużej wagi, początkowo doznają dużego szoku. W celu nadrobienia zaległości będą zmuszone do zmiany swojej polityki, co może odbić się na ich kondycji finansowej.

Szlaga podkreśla jednak, że w przypadku branży handlowej związki zawodowe nie będą odgrywały większego znaczenia. - W krótkiej perspektywie czasowej nie stanowi to zagrożenia, ponieważ nie ma tak silnych związków zawodowych w sieciach handlowych, jak w przypadku chociażby górnictwa. Pracownicy nie są tak bardzo zorganizowani. Związki zawodowe działające w biznesach prywatnych, nigdy nie osiągną takiej siły jak te, które funkcjonują w podmiotach państwowych. To się na pewno nie zmieni - wyjaśnia.

Rozwój gospodarczy oraz rosnące znaczenie inwestycji w przemysł wpłyną na zmiany rynku pracy sieci handlowych. -W przypadku handlu detalicznego często mamy do czynienia z dość prostym a dodatkowo słabo płatnym stanowiskiem. W wielu sektorach gospodarki powstają dużo bardziej interesujące propozycje zatrudnienia. To na pewno wpłynie na konkurencję. Za kilka lat może się okazać, że sektor detaliczny stanie się bardziej atrakcyjny, ale dla imigrantów - tłumaczy Szlaga.

Dodaje również, że w krajach Europy Zachodniej proces ten już postępuje. - Jest to naturalny trend i trudno sobie wyobrazić, by miał się zmienić - zaznacza.

Analityk Trigonu przekonuje również, że na obserwowane zmiany nie będzie wpływała dalsza automatyzacja w handlu detalicznym, która w znacznym stopniu już się dokonała. - W Tesco oraz Auchan redukcja kas w niektórych sklepach dokonała się nawet o połowę. Więcej się nie da zrobić, dalsza automatyzacja jest po prostu niemożliwa. Trzeba zachować sprawną obsługę klientów. Automatyzacja jest dobrym rozwiązaniem, jednak istnieją stosunkowo wąskie możliwość jej zastosowania - konkluduje Kamil Szlaga.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,49

  • Śr

    3,30

  • Min

    2,78

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8741

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.