Analityka klienta w handlu i dystrybucji. Trendy i wątpliwości

Autor: Mateusz Ciesielski, Business Development Manager, SAS Institute Polska 5 maja 2015 14:17

Analityka klienta  w handlu i dystrybucji. Trendy i wątpliwości Rys. Architektura rozwiązań SAS Customer Intelligence

Customer Intelligence (analityka zachowań klienta) to coś więcej niż wdrożenie narzędzi informatycznych umożliwiających integrację i przetwarzanie danych o klientach; to coś więcej niż zastosowanie statystyki w celu lepszego zrozumienia zachowań klientów.  Customer Intelligence to strategia przedsiębiorstw rozumiejących, że lepsza identyfikacja klientów oraz lepsze zrozumienie ich zachowań i potrzeb są źródłem realnej przewagi konkurencyjnej i zapewniają długofalowy wzrost w zakresie retencji klientów, przychodów i marżowości. W praktyce dzieje się to poprzez prowadzenie spersonalizowanej komunikacji i dopasowanie oferty handlowej.

Firmy z obszaru handlu i dystrybucji dysponują dużym zasobem danych klienckich zgromadzonych w systemach transakcyjnych. Jest to efekt zarówno zwiększającego się potencjału informatycznego (możliwość gromadzenia i archiwizacji danych), ale też sprzyjających zmian w modelach sprzedaży: media społecznościowe, rozwój e-commerce, urządzenia i aplikacje mobilne oraz internet rzeczy (Internet of Things) sprawiają, że detaliści mogą identyfikować klientów równie łatwo, jak dotąd robiły to banki czy telekomy. Dostarczając na bieżąco dane o swojej indywidualnej aktywności klienci przestają być anonimowi.  Zwykle część tych danych jest gromadzona w istniejącej hurtowni (lub hurtowniach) danych. Okazuje się jednak, że dane te często nie są ani całkowicie zintegrowane, ani analizowane w przekrojowy i intensywny sposób. Tym samym nie są przekształcane w informację biznesową wykorzystywaną do optymalizacji prowadzonego biznesu, nie są monetyzowane. Tymczasem lepsza komunikacja z klientem oraz indywidualizacja oferty mogą wydłużyć cykl życia klientów poprawiając ich retencję jak również modyfikować i zwiększać wolumen zakupów, pozytywnie wpływając na marżę i przychód.

Zasadniczymi elementami Customer Intelligence są: narzędzia integracji danych klienckich, zaawansowana analityka kliencka, narzędzia operacyjnego zarządzania i kontaktem i kanałami sprzedaży.

Wdrażanie koncepcji i narzędzi Customer Intelligence wymaga odpowiedniej skali działalności. Przede wszystkim potrzebna jest odpowiednia liczba klientów, zwykle nie mniejsza niż 10 000. W sytuacji gdy klientów jest mniej, zwykle można samodzielnie (tj. bez użycia zaawansowanych narzędzi IT) analizować ich zachowania oraz dopasowywać komunikację i ofertę. W przypadku działalności B2B relatywnie niewielka sieć klientów może być z powodzeniem obsługiwana przez zespół handlowców wsparty narzędziami klasy CRM. Jednak gdy liczba klientów (znacząco) przekracza 10 000, „ręczna” personalizacja oferty może nie być już możliwa. Co ważne, nie ma znaczenia charakter klienta: może to być zarówno osoba fizyczna (B2C), jak i przedsiębiorca (B2B). Wbrew pozorom jest wiele firm, które świadczą swoje usługi dla masowego klienta biznesowego (np. sklepikarzy, rolników, mikro przedsiębiorców z różnych branż.)



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    11,99

  • Śr

    5,08

  • Min

    3,74

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9009

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563342

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.