Andrzej Faliński: Nie ma dyskusji o handlu bez POHiD-u

www.portalspozywczy.pl 31 stycznia 2017 14:06

O pracy w Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, o sklepach wielkoformatowych i polskich placówkach, o przyszłości formatów sklepowych, o zagrożeniach i szansach handlu detalicznego oraz o dalszych planach zawodowych z Marią Andrzejem Falińskim, który od lutego 2017 roku odchodzi z POHiD-u, rozmawia Olimpia Wolf.

Z dniem 1 lutego 2017 roku przestaje Pan – po niemal siedemnastu latach – pracować w POHiD. Jakie są przyczyny Pana decyzji? 

POHiD doszedł do momentu poszukiwania innej formuły działania, w tym formuły personalnej i organizacyjnej. Zmieniły się też warunki funkcjonowania moich „chlebodawców”, czyli firm handlowych kapitału zagranicznego i ich „pohidowych” delegatów – moich spersonalizowanych przełożonych. Ja sam też z dziarskiego 50-latka zmieniłem się w trakcie owych 17 lat w nieco mniej dziarskiego 65-latka. Dlatego też obustronnie doszliśmy do wniosku, że będzie lepiej ułożyć sobie końcówkę życia zawodowego inaczej niż na „pierwszej” linii frontu, dotychczasowemu prezesowi powierzając nie tylko strategię organizacji, ale i taktykę codziennego dyrektorowania. To ambitne wyzwanie – przyznaję. Zatem rozstaję się z POHiD z powodów – rzekłbym – naturalnych, na racjonalnych i przyjaznych warunkach. 

Co było Pana największym sukcesem przez te 17 lat? 

To był dla mnie trudny, ale owocny zawodowo czas – wychodząc z uczelni, przeszedłszy przez administrację sektora obronnego, znalazłem siebie w handlu i dla handlu. Chyba takim strategicznym sukcesem jest fakt, że nie ma dziś możliwości mówienia o handlu, czy to w sensie czysto ekonomicznym, czy legislacyjnym, czy wreszcie społeczno-etycznym bez uwzględnienia faktu istnienia i merytorycznego wkładu w debaty powstającego w POHiD. POHiD jest ważny, choć nie przez wszystkich lubiany – to fakty równoważne, z naciskiem na „…ważne”. I mam tu – nieskromnie powiem – swój znaczący udział, z czego jestem dumny. 

Z drugiej strony jest dla mnie raczej negatywną okolicznością, że pomimo ważnych strumieni informacji, interpretacji, uzasadnionych odniesień do różnego rodzaju polityk i interesów, w tym do interesu narodowego, nie udało się wyeliminować stereotypowego ujmowania rzeczy ważnych.  Z bezmyślnego często zapatrzenia w wąski interes grupowy lub wręcz firmowy, uruchamiane są nadal postulaty polityczno-gospodarcze, mające za sobą nieskrywane intencje negatywnego potraktowania handlu wielkogabarytowego: konkurencyjnie się nie da, więc załatwmy go politycznie, wbrew interesowi ogólnemu. To jest zły aspekt reprezentacji interesów w Polsce, przykrywany deklaratywnymi patriotyzmami, swojskością, itp. Jakby „nieswojska” część rynku nie była podstawą transformacji rynkowej w Polsce i nie stymulowała powstania i rozwoju wielu dziedzin produkcji i konsumpcji, nie nauczyła Polaków funkcjonowania w warunkach dostępnej, bo taniej i dobrej konsumpcji. Na tyle dobrej, ze otwierającej drogę do najtrudniejszych rynków eksportowych w Europie Zachodniej.

Więcej na portalspozywczy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • b. uczestnik narad POHiD 2017-02-05 19:06:15

    Odchodzi i dobrze bo to był naturalny beton i lobbysta na usługach swych pracodawców co zresztą sam pokreślił. POHiD to stowarzyszenie zachodnich sieci chociaż ma w nazwie Polska Organizacja to nie skupia żadnej Polskiej sieci.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    8,90

  • Śr

    5,13

  • Min

    2,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9079

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.