Andrzej Wojciechowicz: Mijający rok wykazuje ewidentne spowolnienie handlu

www.portalspozywczy.pl 22 grudnia 2016 10:10

 Andrzej Wojciechowicz: Mijający rok wykazuje ewidentne spowolnienie handlu fot. shutterstock

Mijający rok to kolejny trudny okres dla handlu detalicznego. Pełzająca w poprzednim roku deflacja zmusiła firmy handlowe do rewindykacji planów ekspansji i skupienia się nad efektywnością prowadzonego biznesu. Ale nikt nie sądził, że może być jeszcze gorzej – podsumowuje w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl rok 2016 w branży retail Andrzej Wojciechowicz, ekspert Komisji Europejskiej, szef firmy doradczej FMCG Business Consulting.

– Pomysł opodatkowania handlu stawką bliską jego rentowności, projekt ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele, ustawa o zapobieganiu nieuczciwym praktykom handlowym i inne fiskalne działania około podatkowe zachwiały strategiami inwestycyjnymi większości sieci handlowych – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Andrzej Wojciechowicz, ekspert Komisji Europejskiej, szef firmy doradczej FMCG Business Consulting.

Tłumaczy, że kondycję i sprawność rynku handlu detalicznego ocenić można poprzez pryzmat jego zdolności do ekspansji i inwestycji. – W tym obszarze mijający rok wykazuje ewidentne spowolnienie. Duże sieci handlowe realizowały co prawda inwestycje z zabezpieczonego portfolio nieruchomości, ale nie odnawiały już jego zasobów tak intensywnie, jak w latach poprzednich. Średnie spółki handlowe, aby kontynuować swój rozwój, sięgały po alternatywne formy finansowania, takie jak emisja obligacji czy debiuty na rynku giełdowym – mówi ekspert. 

Podkreśla, że lewar kredytowy nie jest już dla nich tak łatwo osiągalny. – Sektor supermarketów i delikatesów z relatywnie dużymi kosztami operacyjnymi walczą o zachowanie rentowności. Niektóre z małych sieci upadają – wylicza Wojciechowicz. 

– Zahamowaniu ekspansji sprzyja też wysycenie rynku podaży powierzchni handlowych, szczególnie w sektorze dyskontów i sklepów convenience. Te ostatnie pozornie przeżywają renesans, ale jest to jedynie przejaw wysoko konkurencyjnego rynku, który zmusza małych przedsiębiorców do wstępowania w szeregi związków para franchisingowych lub do zupełnej utraty niezależności i oddaniu się w ajencję – tłumaczy szef FMCG Business Consulting. 

Dodaje, że ten trudny rok opóźnił również procesy konsolidacji poprzez akwizycje. – Nie odnotowaliśmy żadnych spektakularnych przejęć w sektorze handlu detalicznego w mijających miesiącach – mówi.

Portalspozywczy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8741

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.