Andrzej Wojciechowicz: Mijający rok wykazuje ewidentne spowolnienie handlu

www.portalspozywczy.pl 22 grudnia 2016 10:10

 Andrzej Wojciechowicz: Mijający rok wykazuje ewidentne spowolnienie handlu fot. shutterstock

Mijający rok to kolejny trudny okres dla handlu detalicznego. Pełzająca w poprzednim roku deflacja zmusiła firmy handlowe do rewindykacji planów ekspansji i skupienia się nad efektywnością prowadzonego biznesu. Ale nikt nie sądził, że może być jeszcze gorzej – podsumowuje w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl rok 2016 w branży retail Andrzej Wojciechowicz, ekspert Komisji Europejskiej, szef firmy doradczej FMCG Business Consulting.

– Pomysł opodatkowania handlu stawką bliską jego rentowności, projekt ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele, ustawa o zapobieganiu nieuczciwym praktykom handlowym i inne fiskalne działania około podatkowe zachwiały strategiami inwestycyjnymi większości sieci handlowych – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Andrzej Wojciechowicz, ekspert Komisji Europejskiej, szef firmy doradczej FMCG Business Consulting.

Tłumaczy, że kondycję i sprawność rynku handlu detalicznego ocenić można poprzez pryzmat jego zdolności do ekspansji i inwestycji. – W tym obszarze mijający rok wykazuje ewidentne spowolnienie. Duże sieci handlowe realizowały co prawda inwestycje z zabezpieczonego portfolio nieruchomości, ale nie odnawiały już jego zasobów tak intensywnie, jak w latach poprzednich. Średnie spółki handlowe, aby kontynuować swój rozwój, sięgały po alternatywne formy finansowania, takie jak emisja obligacji czy debiuty na rynku giełdowym – mówi ekspert. 

Podkreśla, że lewar kredytowy nie jest już dla nich tak łatwo osiągalny. – Sektor supermarketów i delikatesów z relatywnie dużymi kosztami operacyjnymi walczą o zachowanie rentowności. Niektóre z małych sieci upadają – wylicza Wojciechowicz. 

– Zahamowaniu ekspansji sprzyja też wysycenie rynku podaży powierzchni handlowych, szczególnie w sektorze dyskontów i sklepów convenience. Te ostatnie pozornie przeżywają renesans, ale jest to jedynie przejaw wysoko konkurencyjnego rynku, który zmusza małych przedsiębiorców do wstępowania w szeregi związków para franchisingowych lub do zupełnej utraty niezależności i oddaniu się w ajencję – tłumaczy szef FMCG Business Consulting. 

Dodaje, że ten trudny rok opóźnił również procesy konsolidacji poprzez akwizycje. – Nie odnotowaliśmy żadnych spektakularnych przejęć w sektorze handlu detalicznego w mijających miesiącach – mówi.

Portalspozywczy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10814

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 748653

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane