Auchan i Tesco na liście największych graczy na rynku DIY. Lidl i Biedronka w blokach startowych

Autor: Bartosz Bolecki, analityk rynku handlu detalicznego PMR 8 marca 2017 13:15

W ubiegłym roku wartość całkowitego rynku DIY (suma wartości sprzedaży produktów niezbędnych do budowy oraz remontu, produktów dekoracyjnych, artykułów ogrodowych oraz narzędzie kupowanych zarówno przez klientów indywidualnych oraz instytucjonalnych) w Polsce wzrosła o 5,3 proc. do 51,9 mld zł - wynika z danych umieszczonych w raporcie PMR.

Rynek detaliczny (sprzedaż do klientów indywidualnych oraz firm budowlanych i remontowych działających na ich zlecenie) w 2016 r. miał 57% udziału w całkowitym rynku DIY. Dobra sytuacja na rynku mieszkaniowym, rosnące wydatki na utrzymanie gospodarstwa domowego, a także wzrost liczby Polaków planujących przeprowadzenie remontu (m.in. za sprawą wypłat z programu Rodzina 500+) sprawia, że prognozy rozwoju dla rynku są bardzo pozytywne – nawet w przypadku realizacji
pesymistycznego scenariusza rozwoju sytuacji, wartość rynku detalicznego w okresie 2017-2022 nie spadnie.

Z drugiej strony, na horyzoncie widać też pewne zagrożenia. Największe z nich stanowi możliwe wprowadzenie zakazu handlu w niedziele. Oznaczałoby to poważne utrudnienie dla wielu konsumentów, którzy w tygodniu pracują i jedynym okresem, w którym mają czas na dłuższe odwiedziny w sklepie w celu zrobienia większych zakupów, jest weekend. Wprowadzenie zakazu zmniejszyłoby liczbę dni, w które możliwe jest taka wizyta z jednego do dwóch. Jednak biorąc pod uwagę aktualne doniesienia z Sejmu, gdzie procedowany jest projekt, istnieje szansa, że zakaz wprowadzany będzie stopniowo, co rozłoży w czasie negatywne skutki dla rynku. Inne zagrożenia dla rynku to zakończenie popularnego programu Mieszkanie dla Młodych w 2018 r., co może mieć
negatywny wpływ na rynek mieszkaniowy, a także ryzyko ponownego wprowadzenia podatku od handlu detalicznego.

Największym graczem na polskim rynku DIY jest brytyjska grupa Kingfisher, właściciel sieci Castorama i Brico Depot. W 2016 r. lider posiadał 12% udziału w całkowitym rynku DIY. Wyniki reprezentatywnego badania przeprowadzonego w styczniu 2017 r. na potrzeby raportu na
grupie ponad tysiąca respondentów pokazały, że Castorama jest również najlepiej rozpoznawalną siecią sklepów DIY w Polsce – markę tę zna 89% Polaków. W pierwszej piątce największych pod
względem udziałów graczy na rynku znajdują się jeszcze: francuskie Leroy Merlin i Bricomarche, niemieckie OBI oraz polska sieć PSB-Mrówka należąca do grupy Polskie Składy Budowlane.

Co ciekawe, na liście 10 największych graczy na polskim rynku DIY znajdują się dwie sieci spożywcze – francuskie Auchan i brytyjskie Tesco.

Choć asortyment DIY w spożywczych sklepach wielkopowierzchniowych jest bardzo ograniczony i ma jedynie charakter suplementarny do podstawowej oferty, a sieci sklepów spożywczych nie stanowią bezpośredniej konkurencji dla sklepów DIY, to ze względu na dużą skalę ich działalności (duża liczba sklepów i klientów, wysokie całkowite przychody) osiągają one dość wysoką sprzedaż produktów DIY. Te same czynniki tłumaczą szybko rosnącą sprzedaż produktów DIY w sieciach dyskontowych, takich jak Biedronka i Lidl. Ze względu na bardzo dużą liczbę sklepów oraz popularność tego formatu wśród
Polaków, nawet niewielka liczba produktów DIY (najczęściej sprzedawanych sezonowo lub w ramach jednorazowych akcji) sprawia, że osiągany przez nie przychód z tego typu artykułów jest wysoki w skali rynku DIY.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    8,50

  • Śr

    7,06

  • Min

    5,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8598

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 564392

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.