Auchan wyprzedza Biedronkę i Lidla w marketingowym rankingu sieci handlowych

Autor: dlahandlu.pl za Kondej Marketing 17 sierpnia 2017 15:07

Auchan wyprzedza Biedronkę i Lidla w marketingowym rankingu sieci handlowych

Liderem tegorocznej edycji marketingowego rankingu sieci detalicznych została sieć Auchan (sieć zdobyła 79.65 pkt.). Drugie miejsce należy do Biedronki (79.44 pkt.), a trzecie do Lidla (77.95 pkt.). Na przykładzie sieci Auchan można stwierdzić, że prognozy generalnego regresu formatu hipermarketów nie muszą mieć odzwierciedlenia w rynkowej rzeczywistości.

W nowej edycji rankingu prowadzonego przez firmę Kondej Marketing czołowe pozycje zajmują marki handlowe działające w skali ogólnopolskiej. W Top Ten znajdują się sieci wielkopowierzchniowe, tj. hipermarkety, dyskonty i supermarkety. Wskazuje to na duże zróżnicowanie w handlu detalicznym produktami szybkorotującymi, co pozwala zaspokoić różne potrzeby polskich konsumentów. O silnej pozycji dyskontów wiedzą wszyscy, ale zaskakują wysokie notowania sieci hipermarketów. Okazuje się, że przedwczesne były opinie niektórych ekspertów o rynkowym zmierzchu tego formatu. Dla „zabieganych” mieszkańców większych miast są one miejscem kompleksowych zakupów, które wystarczyć mają na dłuższy czas. Warto dodać, że w ostatnich dwóch latach operatorzy większości sieci dbają o to, by ich sklepy były jak najbardziej przyjazne wobec odwiedzających klientów. W hipermarketach wielkie bezduszne przestrzenie podzielone zostały na „sklepy w sklepie”, co niekiedy przypomina galerie handlowe. Dyskonty w Polsce coraz bardziej przypominają supermarkety, a z kolei supermarkety dostosowują stosują rozwiązania poprawiające efektowność, które są charakterystyczne dla dyskontów. Okazuje się również, że zagraniczni operatorzy przestali już być nauczycielami dla polskich handlowców. Widać to szczególnie wyraźnie w formacie supermarketów, gdzie wiodące pozycje okupują firmy z krajowym kapitałem.

W pierwszej dziesiątce nie ma wprawdzie sieci małopowierzchniowych, ale stanowią one coraz silniejszą  konkurencję dla handlowych gigantów. Pod wieloma względami, nawet w odniesieniu do poziomu cen prezentują one atrakcyjną alternatywę wobec Biedronki, Lidla czy Kauflandu. Sprzyjającym czynnikiem jest unikatowe w skali europejskiej zachowanie polskich konsumentów, z których większość dokonuje niemal codziennych zakupów w sklepach położonych w pobliżu ich miejsca zamieszkania. Polacy preferują świeże produkty, kupują je w niedużych ilościach, a sklep osiedlowy pełni jakby funkcję dużej przydomowej lodówki. Postawa taka nazywana jest po angielsku „smart shopping”, ale polscy nabywcy stworzyli znacznie udoskonaloną wersję takich zachowań nabywczych. Nie ulega wątpliwości, że to właśnie na polskich osiedlach w najbliższych latach odbędzie się bitwa o udziały rynkowe. Ze względu na różnorodność handlu detalicznego, obecnie brak jest wyraźnej przewagi któregokolwiek z formatów, co jest zjawiskiem charakterystycznym dla wielu krajów Europy Zachodniej. Dzięki temu polscy konsumenci mają możliwość szerokiego wyboru miejsca zakupów produktów pierwszej potrzeby. Handel detaliczny FMCG w Polsce stanowi zatem dziedzinę, w której wyprzedziliśmy inne kraje UE, gdzie rynek zdominowany jest przez sklepy dużego formatu.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    2,62

  • Min

    0,00

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9413

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane