Badanie: Rośnie popularność zakupów w niedziele

Autor: dlahandlu.pl 17 marca 2017 13:03

Robienie zakupów, wykonywanie obowiązków domowych, jak również praca zawodowa to zajęcia, którymi Polacy powszechnie zajmują się w niedzielę – wynika z badania przeprowadzonego przez Millward Brown na zlecenie Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Na niedzielne zakupy decyduje się blisko 4/5 Polaków (79%), z kolei 2/3 (66%) wykonuje w ten dzień obowiązki domowe, a blisko połowa (43%) pracuje tak jak w inne dni tygodnia.

Marcowe badanie potwierdza także, że wśród Polaków panuje przekonanie, że w rzeczywistości praca w niedzielę – w kontekście innych osób lub członków rodziny – jest zjawiskiem jeszcze powszechniejszym. 61% respondentów deklaruje, że w ich rodzinie są osoby wykonujące obowiązki zawodowe w niedzielę, a 70% przyznaje, że członkowie ich rodzin wykonują prace domowe w niedzielę. Co ciekawe, wykonywanie obowiązków domowych postrzegane jest przez większość respondentów jako forma pracy – z tym stwierdzeniem zgadza się aż 67% badanych.

 Jak wynika z badań, zakupy w niedzielę robią częściej mężczyźni niż kobiety. Niedzielne zakupy są najbardziej popularne wśród młodych ludzi (18-35 lat) potem w grupie osób dojrzałych (36-50 lat). Najmniej popularne są natomiast wśród ludzi starszych (51-65 lat). Oznacza to, że zwyczaj niedzielnych zakupów nie jest zanikającym nawykiem, a wręcz przeciwnie, dominuje u osób aktywnych zawodowo. Co ciekawe im wyższe wykształcenie respondentów, tym częściej deklarują oni, że robią zakupy w niedzielę. O popularności niedzielnych zakupów świadczy też to, że badani najczęściej deklarowali robienie ich co tydzień lub 1-2 razy w miesiącu – komentuje dr Katarzyna Korpolewska, psycholog.
 
Jak pokazuje badanie, zdecydowana większość Polaków postrzega niedzielę jak każdy inny dzień tygodnia - masowo robimy wtedy zakupy, wykonujemy prace domowe. Jest wiele sektorów, które wymagają pracy w niedzielę, np. gastronomia, usługi, również handel.  Firmy zatrudniają studentów, dla których praca w niedziele jest kluczowa z uwagi na zajęcia na uczelni od poniedziałku do piątku, czy osoby powyżej 50. roku życia, w tym kobiety, którym znacznie trudniej jest znaleźć pracę – podkreśla Renata Juszkiewicz, prezes zarządzająca Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.
 
Respondenci odnieśli się również do kwestii tego, jak praca w tygodniu wpływa na ich inne obowiązki. Połowa Polaków (51%) wskazuje, że z powodu pracy w typowych godzinach biurowych nie ma możliwości iść do lekarza, załatwić sprawy w urzędzie czy w banku. Co piąty Polak jest zdania, że obecnie nie da się zapewnić sobie i rodzinie bezpieczeństwa finansowego nie pracując w niedzielę. Szczególnie jest to widoczne wśród pracowników sektora usługowego (w tym gastronomii, kultury) – taką opinię wyraziło 45% badanych w tej grupie.
 
Reasumując, z badań wynika, że Polacy wykorzystują niedzielę na wykonanie obowiązków, których ze względu na brak czasu nie mogą wypełnić w dni powszednie – dodaje dr Katarzyna Korpolewska.

Badanie „Niedziela w Polsce” powstało na zlecenie Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Zostało przeprowadzone metodą CATI na ogólnopolskiej, reprezentatywnej pod względem wieku, płci, wykształcenia oraz miejsca zamieszkania próbie 501 respondentów. Badanie zostało zrealizowane 13 marca 2017 r.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Katarzyna 2017-03-18 00:19:12

    501 respondentów, rzeczywiście liczna grupa...

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    20,25

  • Śr

    15,43

  • Min

    12,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11013

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane