Badanie: Rośnie popularność zakupów w niedziele

Autor: dlahandlu.pl 17 marca 2017 13:03

Robienie zakupów, wykonywanie obowiązków domowych, jak również praca zawodowa to zajęcia, którymi Polacy powszechnie zajmują się w niedzielę – wynika z badania przeprowadzonego przez Millward Brown na zlecenie Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Na niedzielne zakupy decyduje się blisko 4/5 Polaków (79%), z kolei 2/3 (66%) wykonuje w ten dzień obowiązki domowe, a blisko połowa (43%) pracuje tak jak w inne dni tygodnia.

Marcowe badanie potwierdza także, że wśród Polaków panuje przekonanie, że w rzeczywistości praca w niedzielę – w kontekście innych osób lub członków rodziny – jest zjawiskiem jeszcze powszechniejszym. 61% respondentów deklaruje, że w ich rodzinie są osoby wykonujące obowiązki zawodowe w niedzielę, a 70% przyznaje, że członkowie ich rodzin wykonują prace domowe w niedzielę. Co ciekawe, wykonywanie obowiązków domowych postrzegane jest przez większość respondentów jako forma pracy – z tym stwierdzeniem zgadza się aż 67% badanych.

 Jak wynika z badań, zakupy w niedzielę robią częściej mężczyźni niż kobiety. Niedzielne zakupy są najbardziej popularne wśród młodych ludzi (18-35 lat) potem w grupie osób dojrzałych (36-50 lat). Najmniej popularne są natomiast wśród ludzi starszych (51-65 lat). Oznacza to, że zwyczaj niedzielnych zakupów nie jest zanikającym nawykiem, a wręcz przeciwnie, dominuje u osób aktywnych zawodowo. Co ciekawe im wyższe wykształcenie respondentów, tym częściej deklarują oni, że robią zakupy w niedzielę. O popularności niedzielnych zakupów świadczy też to, że badani najczęściej deklarowali robienie ich co tydzień lub 1-2 razy w miesiącu – komentuje dr Katarzyna Korpolewska, psycholog.
 
Jak pokazuje badanie, zdecydowana większość Polaków postrzega niedzielę jak każdy inny dzień tygodnia - masowo robimy wtedy zakupy, wykonujemy prace domowe. Jest wiele sektorów, które wymagają pracy w niedzielę, np. gastronomia, usługi, również handel.  Firmy zatrudniają studentów, dla których praca w niedziele jest kluczowa z uwagi na zajęcia na uczelni od poniedziałku do piątku, czy osoby powyżej 50. roku życia, w tym kobiety, którym znacznie trudniej jest znaleźć pracę – podkreśla Renata Juszkiewicz, prezes zarządzająca Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.
 
Respondenci odnieśli się również do kwestii tego, jak praca w tygodniu wpływa na ich inne obowiązki. Połowa Polaków (51%) wskazuje, że z powodu pracy w typowych godzinach biurowych nie ma możliwości iść do lekarza, załatwić sprawy w urzędzie czy w banku. Co piąty Polak jest zdania, że obecnie nie da się zapewnić sobie i rodzinie bezpieczeństwa finansowego nie pracując w niedzielę. Szczególnie jest to widoczne wśród pracowników sektora usługowego (w tym gastronomii, kultury) – taką opinię wyraziło 45% badanych w tej grupie.
 
Reasumując, z badań wynika, że Polacy wykorzystują niedzielę na wykonanie obowiązków, których ze względu na brak czasu nie mogą wypełnić w dni powszednie – dodaje dr Katarzyna Korpolewska.

Badanie „Niedziela w Polsce” powstało na zlecenie Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Zostało przeprowadzone metodą CATI na ogólnopolskiej, reprezentatywnej pod względem wieku, płci, wykształcenia oraz miejsca zamieszkania próbie 501 respondentów. Badanie zostało zrealizowane 13 marca 2017 r.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Katarzyna 2017-03-18 00:19:12

    501 respondentów, rzeczywiście liczna grupa...

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    8,50

  • Śr

    6,89

  • Min

    5,78

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9008

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 558590

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.