PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: Frigo Express

Badanie: Zakaz handlu w niedziele i święta ma coraz więcej przeciwników

Autor: dlahandlu.pl 11 kwietnia 2017 11:27

W kwietniu Agencja Badań Rynku i Opinii SW Research przeprowadziła badanie, którego celem było poznanie opinii konsumentów na temat planowanych zmian w prawie regulującym zasady handlu w niedziele i święta. Poprzednio badanie tej samej treści zostało zrealizowane w listopadzie 2016 roku. Porównanie otrzymanych wyników pozwala ocenić, czy i jak zmieniły się opinie konsumentów.

Wyniki badań zrealizowanych przez SW Research pokazują, że na przestrzeni ostatnich miesięcy opinie Polaków dotyczące planowanych zmian w zasadach funkcjonowania handlu w dni zwyczajowo traktowane jako wolne od pracy, uległy zmianom. Obecnie ponad 50 proc. badanych jest przeciwnych wprowadzeniu ograniczeń, tymczasem w listopadzie postawę taką deklarowało 42 proc. osób. W tym samym czasie nie nastąpiły wyraźne zmiany w populacji osób, które są zwolennikami ograniczenia handlu w niedziele i święta (38 proc. kwiecień 2017 vs. 39 proc. listopad 2016). Badania pokazują równocześnie, że zdecydowanie zmniejszyła się liczba konsumentów, którzy w tej kwestii nie mają sprecyzowanej opinii (11 proc. kwiecień 2017 vs. 18 proc. listopad 2016).

– Zestawienie wyników badań, dotyczących tego samego zagadnienia, ale zrealizowanych w odstępie kilku miesięcy, pozwala ocenić, na ile działania różnych grup interesariuszy wpływają na opinie społeczne. Przykład badań na temat planowanych zmian w przepisach, dotyczących zakazu handlu w niedziele i święta, doskonale to ilustruje. Widać z nich, że prawdopodobnie argumentacja środowisk przeciwnych zmianom skutecznie trafia do osób niezdecydowanych, ponieważ to one, w dużej mierze, zmieniły swoją opinię – mówi Piotr Zimolzak, Dyrektor ds. Badań i Analiz w SW Research.

Badanie miało odpowiedzieć również na pytanie, jakimi argumentami ankietowani uzasadniają swoje stanowisko. Okazało się, że w przypadku zwolenników zakazu ważniejsze niż ekonomia są względy emocjonalne, a sprzeciw jest uzasadniany dobrem osób pracujących w handlu. Niemniej jednak warto zwrócić uwagę na fakt, że w ciągu kilku ostatnich miesięcy istotnie wzrósł odsetek osób, w opinii których, na zmianach skorzystają właściciele małych rodzinnych sklepów (35 proc. kwiecień 2017 vs. 18,7 proc. listopad 2016). Nie zmieniła się natomiast istotnie argumentacja osób, które są przeciwnikami zmian. Nadal wśród najistotniejszych przeciwwskazań, znajdują się: prawo wyboru dni, w których konsumenci chcą robić zakupy (62 proc.) oraz obawa przed zwolnieniami osób zatrudnionymi w handlu (40 proc.). Jako trzeci argument ankietowani wskazywali na ewentualne straty, które w wyniku zmian poniesie gospodarka.

  • fifip 2017-04-11 22:46:04

    Jak już PiS się upiera przy tym zakazie, to niech przynajmniej da wolną rękę w kwestii otwierać swój sklep czy nie WSZYSTKIM właścicielom małych sklepów, tych franczyzowych też

  • :) 2017-04-11 13:07:28

    Rozwiązanie jest proste... ustawowe wynagrodzenie 400% dniówki bez możliwości zamiany na odbiór i wszyscy będą zadowoleni :) obecnie pracownicy którzy pracują w niedzielę otrzymują za nią odbiór np, w poniedziałek aby pracodawca nie musiał ponosić za to dodatkowych kosztów.

  • węgier 2017-04-11 12:04:32

    Rząd powinien wyciągnąć wnioski z błędów naszych węgierskich przyjaciół, którzy z takiej ustawy się wycofali. I bardzo dobrze, bo ona wesprze zagranice, bo zabije maly handel

ZOBACZ WSZYSTKIE (3)

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7472

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.