PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: Frigo Express

Barometr Carrfoura: Koniunktura konsumencka w korzystnej fazie

Autor: dlahandlu.pl 15 lipca 2014 10:50

Wartość Barometru Carrefour - Wskaźnika Koniunktury Konsumenckiej w lipcu wyniosła -1,0 punktu (w skali od -100 do +100). W porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca, wskazanie Barometru spadło o 0,5 punktu. Był to pierwszy spadek wartości Barometru po czterech następujących po sobie miesiącach wzrostu. Spadek ten traktować należy jako korektę trendu wzrostowego. W nadchodzących miesiącach spodziewać się należy kontynuacji wzrostów i przekroczenia wartości neutralnej (zero punktów), co oznaczać będzie, że koniunktura znalazła się w korzystnej fazie.

Na zmianę wartości Barometru negatywnie wpływały następujące jego składowe: pogorszenie ogólnego klimatu koniunktury w handlu, spadek nominalnej dynamiki wartości kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym oraz spadek realnej dynamiki sprzedaży detalicznej. Spadek wartości Barometru łagodzony był przez: wzrost wartości bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej, wzrost dynamiki liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw, spadek wskaźnika inflacji oraz wzrost nominalnej dynamiki przeciętnych wynagrodzeń brutto w sektorze przedsiębiorstw.

Stosunkowo wysoka wartość wskaźnika, pomimo odnotowanego spadku, świadczy o poprawianiu się stanu polskiej gospodarki. Wartość Barometru od sześćdziesięciu siedmiu miesięcy, a więc od ponad pięciu i pół roku, znajduje się poniżej poziomu neutralnego (czyli zera), co stanowiło odbicie dominacji negatywnych czynników w gospodarce. Utrzymanie się w najbliższych miesiącach trendu wzrostowego sprawi jednak, że stan ten się zmieni.

Potwierdzają to dostępne na rynku prognozy makroekonomiczne. Poprawiająca się w kraju sytuacja gospodarcza sugeruje, że w najbliższych miesiącach utrzymywać się powinien trend wzrostowy Barometru. Według zaktualizowanych prognoz IBnGR, tempo wzrostu PKB w 2014 roku przyspieszy do 3,5 procent. W każdym kolejnym kwartale będzie ono coraz wyższe, osiągając wartość 3,6 procent w ostatnich trzech miesiącach roku. 

Z perspektywy sektora handlowego najbardziej istotne są prognozy odnośnie dynamiki konsumpcji. W skali całego 2014 roku tempo wzrostu spożycia indywidualnego osiągnie wartość 3,0 procenta, co będzie wynikiem lepszym od notowanych w latach 2012-2013. Podobnie jak w przypadku dynamiki PKB, tempo wzrostu konsumpcji będzie coraz wyższe w każdym kolejnym kwartale - od 2,6 procent w pierwszym, do 3,3 procent w czwartym. W 2015 roku tempo wzrostu spożycia indywidualnego zwiększyć się powinno do 3,5 procent. Warto również odnotować, że po dwóch latach spadków, odwrócą się negatywne tendencje w kształtowaniu się popytu inwestycyjnego. W opinii IBnGR, nakłady inwestycyjne zwiększą się w 2014 roku o 8,8 procent.

Barometr Koniunktury Konsumenckiej jest wyliczanym comiesięcznie wskaźnikiem obrazującym aktualny stan koniunktury. Jego wartości zmieniają się w przedziale od -100 do +100. Wartości poniżej zera wskazują niekorzystna koniunkturę konsumencka, a powyżej - korzystną.

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7472

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.