Biznes według Lidla - co sprawia, że tempo rozwoju sieci jest tak imponujące?

Autor: dlahandlu.pl 6 marca 2017 12:52

Mimo iż Lidl nie jest spółką publiczną, to publikuje wyniki swojej spółki Lidl Stiftung & Co. KG, która kontroluje wszystkie zagraniczne działania Lidla. Analitycy Barclays przeanalizowali jej dane finansowe z ostatnich czterech lat, w tym z roku fiskalnego 2015, który zakończył się w lutym 2016 roku i dokonali zdumiewających odkryć.

Obroty sieci stale rosły: o 14,1% w 2013 roku; o 11,2% w roku 2014 i o 12% w 2015 roku, do poziomu 38,3 mld euro. Pomimo braku wyników dla poszczególnych krajów wiadomo, że Lidl osiągnął znaczący wzrost w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii (+ 12,5%) oraz w Czechach (+ 16%).

Zwykle szybki wzrost ma wpływ na rentowność spółki, ale tak się nie stało w przypadku Lidla. Jego EBITDA wyniosła 7,79% w 2015 roku i była najwyższa ciągu ostatnich czterech lat. 

Niezależnie od ogromnych inwestycji w ceny w kilku krajach, marża brutto spółki wzrosła do 26,4%, co również było rekordowym wynikiem w ostatnich czterech latach. Pokazuje to, że strategia Lidla jest skuteczna: odświeżenie i poszerzanie asortymentu marek własnych w znacznym stopniu przyczyniło się do tego wzrostu. Analitycy wskazują na solidny model biznesowy sieci: silna siła nabywcza jest wspomagana poprzez proces zarządzania kosztami.

Wydatki Lidla na personel stanowiły 8,9% obrotów w 2015 roku - to bardzo mała kwota w porównaniu do konkurencji. Tylko sieci DIA i firmie Jeronimo Martins udało się zaoszczędzić więcej na wydatkach na pracowników. Co więcej, Lidl nie jest kojarzony z niskimi płacami, co oznacza po prostu, że jest bardzo skuteczny i jest to wyraźnie widoczne w obrotach na pracownika, które wzrosły o 4,7% w 2015 roku.

Podobny układ we wszystkich sklepach i ograniczony asortyment zdecydowanie pomagają zwiększyć wydajność pracowników, którzy są w stanie wykonać różne zadania, takie jak obsługa kasy lub układanie towaru na półkach (w zależności od liczby klientów).

W latach 2012 - 2015 Lidl podwoił nakłady na międzynarodowe inwestycje, a w 2015 roku wzrosły one o 13,7%, do poziomu 2,84 mld euro, co odpowiada wartości 7,4% obrotów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,69

  • Śr

    2,89

  • Min

    2,14

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10985

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 748244

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane