C&W: Okres komercjalizacji nowych obiektów handlowych znacząco się wydłuża

Autor: www.dlahandlu.pl 19 września 2013 10:34

W pierwszej połowie tego roku polscy inwestorzy byli najaktywniejsi od początku istnienia rynku inwestycji w nieruchomości komercyjne w naszym kraju, stając się trzecią siłą za funduszami z Niemiec i Stanów Zjednoczonych.

Zgodnie z najnowszym raportem „Marketbeat Polska - Jesień 2013", przygotowanym przez firmę doradczą Cushman & Wakefield, rynek inwestycyjny zdominowały nieruchomości biurowe. Na koniec drugiego kwartału 2013 r. zasoby biurowe stolicy przekroczyły 4 mln mkw. Rynek handlowy czeka z kolei na wielkie otwarcia nowych obiektów w drugiej połowie roku. Sytuacja na rynku nieruchomości magazynowych pozostaje stabilna.

- Aktywność we wszystkich sektorach nieruchomości komercyjnych utrzymuje się na wysokim poziomie pomimo wkraczania rynku w nowy cykl, a prognozowane ożywienie gospodarcze w Polsce będzie stopniowo przekładać się na wzrost aktywności najemców. Ze względu na płynność i atrakcyjny poziom cen w porównaniu z wieloma innymi najważniejszymi miastami europejskimi rynek inwestycyjny w Warszawie przyciąga coraz więcej inwestorów - mówi Charles Taylor, partner zarządzający polskiego oddziału firmy doradczej Cushman & Wakefield.

W pierwszej połowie 2013 r. w Polsce oddano do użytku blisko 200.000 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, dzięki czemu zasoby krajowe wyniosły na koniec czerwca 11,2 mln mkw. Największym ukończonym obiektem była Europa Centralna w Gliwicach o powierzchni 67.000 mkw. - połączenie centrum i parku handlowego. Stawki czynszowe nadal są zróżnicowane i zależą od miasta oraz konkretnego obiektu. Duże wahania występują również między stawkami umownymi i efektywnymi. Rekordowe czynsze notowane są w najlepszych warszawskich centrach handlowych - 75-85 EUR/mkw./miesiąc.

Poza galeriami, wśród nieruchomości handlowych w Polsce silnie rozwija się sektor parków handlowych, w którym prężnie działa kilkanaście firm deweloperskich. Trwa również dynamiczna ekspansja sieci dyskontowych, które podnoszą standard sklepów i wkraczają do galerii handlowych oraz centrów miast. Z kolei sieci hipermarketów modyfikują swoje strategie, podążając w kierunku zmniejszania powierzchni sklepów na rzecz ich większego zagęszczenia. Na głównych ulicach handlowym największe zmiany zaobserwujemy prawdopodobnie dopiero po oddaniu II linii metra w Warszawie i remoncie ul. 3 Maja w Katowicach. Sytuacja na rynku centrów wyprzedażowych pozostaje stabilna.

- Tegoroczna główna fala podaży (ponad 80%) spodziewana jest w drugiej połowie roku, kiedy zostanie ukończone blisko 450.000 mkw. powierzchni, między innymi w Galerii Katowickiej i Poznań City Center. Analiza projektów w przygotowaniu pozwala jednak prognozować niewielki spadek rocznej podaży powierzchni handlowej w kolejnych dwóch latach. Obecna struktura popytu sprawia, że okresy komercjalizacji nowych obiektów znacząco się wydłużają. Popyt jest generowany przede wszystkim przez największe sieci niespożywcze poszukujące atrakcyjnych lokalizacji i korzystnych warunków najmu. Mniejsze podmioty rozwijają się z dużą ostrożnością. Wydarzeniem na rynku w zakresie popytu było otwarcie sklepu Louis Vuitton oraz wejście nowego operatora sportowego, sieci Sports Direct - mówi Piotr Kaszyński, Partner, Dyrektor działu powierzchni handlowych Cushman & Wakefield.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8789

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563342

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.