Carrefour i Tesco przyparte do muru przez dyskonty - analiza przyczyn aliansu

Autor: dlahandlu.pl na podstawie raportu LZ Retailytics 5 lipca 2018 10:27

Carrefour i Tesco przyparte do muru przez dyskonty - analiza przyczyn aliansu Fot. Shutterstock.com

Carrefour i Tesco wkroczą w strategiczny globalny sojusz. Trzeci i czwarty wśród największych europejskich detalistów będą prowadzić wspólne negocjacje z dostawcami. Obaj giganci mają problemy na swoich rodzimych rynkach i musieli zmniejszyć swoją globalną obecność pod naporem nowych liderów. Zawieranie sojuszy to zresztą rosnąca tendencja w coraz bardziej skonsolidowanym europejskim handlu detalicznym.

Dane LZ Retailytics pokazują, że tylko czterech spośród 20 największych detalistów w Europie nie przynależy do żadnej grupy zakupowej lub partnerstwa strategicznego. Sojusze i dzielenie się wiedzą specjalistyczną w branży to trend, który będzie kluczowy dla sukcesu w przyszłości. Mimo to „małżeństwa z rozsądku” będą skuteczne tak długo, jak długo uwikłani w nie detaliści mają podobną filozofię, wspólne cele i zaufanie.

Carrefour i Tesco działają na 12 rynkach europejskich, a ich łączny udział na całym kontynencie wynosi 7,75 proc. (w 2014 roku było to 8,19 proc.). Jak zauważają eksperci, w sojuszu tych sieci niezwykłe jest też to, że Brytyjczycy szukali partnera poza swoim rodzimym rynkiem. Ma to swoją wymowę. Francuski i brytyjski gigant handlowy płyną na tej samej łódce. Przed nimi podobne wyzwania, w tym: sprostanie konkurencji z sektora e-commerce, walka o klientów dyskontów czy odświeżenie asortymentu z naciskiem na specjalistyczne marki. A są jeszcze przecież tradycyjni rynkowi konkurenci, którzy też nie chcą pozostać w tyle.

W oczekiwaniu na fuzję Sainsbury'ego i Asdy (Walmart), Tesco stoi przed nieoczekiwaną perspektywą - straci przywództwo na rodzimym rynku, i to pomimo przejęcia Bookera, największego brytyjskiego hurtownika.

Carrefour zmierzy się z podobnym wyzwaniem we Francji, gdzie prawie wszyscy rywale połączyli już siły, a sieć straciła swoją rynkową przewagę, jeśli chodzi o możliwości dyktowania warunków dostawcom. W tym roku Carrefour podpisał już partnerstwo z Système U, w ramach którego zrzeszone podmioty będą wspólnie kupować produkty krajowych i międzynarodowych marek, a także francuskie produkty rolne.

Jak wskazują eksperci LZ Retailytics, dni dzikiej internacjonalizacji w handlu już minęły. Obaj giganci musieli zmniejszyć swój globalny zasięg. Małżeństwo z rozsądku wydaje się więc roztropną opcją w przypadku zagrożenia ze strony globalnych molochów, jak Walmart, Amazon czy Alibaba, ale też ze względu na konkurencyjne sojusze, jak Horizon (wspólny projekt Auchan Retail, Casino Group, METRO i Schiever Group), czy działalność dużych europejskich grup zakupowych (EMD).



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9136

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 561152

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.