Carrefour, Kaufland i Tesco mocno wpłynęły na zyski Auchan w Polsce

Autor: dlahandlu.pl za raportem DM PKO BP 12 grudnia 2016 11:50

Carrefour, Kaufland i Tesco mocno wpłynęły na zyski Auchan w Polsce fot. shutterstock

Auchan posiada prawie 4% rynku FMCG w Polsce. Zyski netto spółki od 2014 r. spadły ponad dwukrotnie, co zdaniem analityków DM PKO BP jest wynikiem silnej konkurencji ze strony takich sieci jak Carrefour, Kaufland i Tesco.

Pierwszy hipermarket Auchan w Polsce został otwarty w maju 1996 roku. W roku 2014 Auchan i Metro sfinalizowały transakcję włączenia 57 hipermarketów Real do sieci Auchan. Jednakże UOKiK jako warunek przejęcia ustalił odsprzedaż ośmiu hipermarketów Real. W 2015 roku zostały one kupione przez centralę Schiever z Francji, od września 2015 siedem z nich działa pod marką bi1. W ramach tej transakcji Auchan przejął dwa centra i hipermarkety Auchan, które do 2015 prowadził wspólnie z Schiever Polska, i wycofał wszystkie swoje udziały w tej spółce.

Jak wskazują analitycy DM PKO BP Auchan posiada prawie 4% rynku FMCG w Polsce. Przychody spółki rosną w średniorocznym tempie 12,5%. Jednakże marża EBITDA pozostaje w trendzie spadkowym i w 2015 r. wyniosła 4,4%. - Niepokojący zdaje się być fakt, że zyski netto spółki od 2014 r. spadły ponad dwukrotnie, co naszym zdaniem jest wynik silnej konkurencji ze strony takich sieci jak Carrefour, Kaufland i Tesco. Cykl konwersji gotówki w spółce jest ujemny, jednak w ostatnim okresie uległ on pogorszeniu. Auchan posiada gotówkę netto na poziomie 419 mln zł - czytamy w raporcie domu maklerskiego.

W skład Grupy wchodzi również sieć supermarketów Simply Market która liczy 34 sklepy. Sieć powstała w 2002 roku po przejęciu sieci supermarketów Billa, należącej do koncernu Rewe. Od 2005 roku otwierano również na terenie Warszawy sklepy o mniejszej powierzchni, które otrzymywały brand A-Tak. W 2009 roku przebrandowano wszystkie sklepy spółki na markę Simply Market. Przychody supermarketów Simply od 2012 są stabilne i kształtuje się na poziomie poniżej 550 mln zł. Zarówno marża EBITDA jak i marża zysku neto znajduje się w trendzie spadkowym. Marża EBITDA wynosi obecnie 2,1%, a marża zysku netto jest ujemna. Na koniec 2014 r. spółka posiadała gotówkę netto w wysokości 14 mln zł, a jej cykl konwersji kształtuje się na niskim dwucyfrowym dodatnim poziomie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    1,99

  • Śr

    1,33

  • Min

    0,49

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9413

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane