CBRE: Najwyższe nasycenie powierzchnią handlową jest w aglomeracji trójmiejskiej

Autor: www.dlahandlu.pl 17 września 2013 14:12

Polska to jeden z najbardziej perspektywicznych rynków dla inwestorów z branży nieruchomości komercyjnych - wynika z raportu Investing in Poland przygotowanego przez CBRE, PAIiIZ oraz PWC. Pomimo rosnącego zainteresowania zagranicznych firm, wciąż istnieją miejsca, gdzie można skutecznie prowadzić nowe projekty.

W Polsce mamy obecnie 6,7 miliona mkw. nowoczesnych powierzchni biurowych, 7,5 miliona mkw. powierzchni logistycznych i magazynowych oraz ponad 9,5 miliona mkw. powierzchni handlowych, a Polski rynek jest coraz bardziej dojrzały. Nadal jednak oferuje sporo możliwości inwestorom planującym wejście na rynek lub rozszerzenie obecnych działań. Tym niemniej muszą oni, w stopniu nawet większym niż w przeszłości, posiadać dogłębną wiedzę na temat reguł, jakimi rządzi się nasz rynek nieruchomości. Muszą też orientować się w konkretnych uwarunkowaniach dotyczących rynków regionalnych - mówi Joanna Mroczek, dyrektor Działu Badań i Doradztwa, CBRE w Polsce.

Całkowita podaż powierzchni handlowej, obejmująca 420 obiektów, to ponad 9,5 miliona mkw. powierzchni najmu. Nowoczesne powierzchnie handlowe to przede wszystkim tradycyjne centra handlowe (niemal 90 proc.), ale także parki handlowe oraz centra wyprzedażowe. Najwyższe nasycenie jest rejestrowane w aglomeracji trójmiejskiej, gdzie na 1.000 mieszkańców przypada ponad 500 mkw. powierzchni handlowej. Wskaźnik powierzchni niewynajętej utrzymuje się na relatywnie niskim poziomie i obecnie oscyluje w granicach od 1,6 proc. w aglomeracji katowickiej do 4,5 proc. w Krakowie.

Warszawa, wraz z pozostałymi największymi miastami w Polsce, jest atrakcyjną lokalizacją dla międzynarodowych sieci handlowych - w ostatnich latach odnotowywano pojawianie się około trzydziestu nowych marek rocznie, m.in. następujących sieci: GAP, Next, The Body Shop, Jennyfer, Palmers, Spring, Guess by Marciano, Pollini, Cacharel, Ermenegildo Zegna, Hugo Boss, Emporio Armani, Church's, J.M. Weston, TK Maxx, Desigual. W 2013 r. już pojawiło się osiem nowych sieci handlowych, nie funkcjonujących do tej pory w Polsce, a kolejne zapowiedziały swoje wejście na polski rynek. Przykładem są marki: Hollister (z grupy Abercrombie & Fitch) czy & Other Stories (marka z grupy H&M).

Przewiduje się, że stawki najmu za najlepsze lokale handlowe zlokalizowane w najbardziej popularnych centrach handlowych będą cechować się tendencją rosnącą, natomiast w starszych, mniej popularnych centrach lub w mniejszych miastach regionalnych stawki powinny utrzymać się na niezmienionym, obecnie rejestrowanym poziomie bądź nawet mogą lekko się obniżyć.

- Niezwykle ważną rzeczą zarówno dla istniejących marek, jak i wchodzących na polski rynek najemców, jest wiedza o możliwościach, opcjach i dostępności powierzchni w różnych formatach handlowych. Firma CBRE doradza sieciom handlowym czy wybrać ulicę handlową, dom towarowy czy tradycyjne centrum handlowe. Doradzamy także właścicielom obiektów handlowych jak stworzyć idealny mix najemców - powiedziała Magdalena Frątczak, dyrektor Działu Powierzchni Handlowych w CBRE.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8789

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563342

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.