Co gra w galeriach handlowych przed świętami? Wcale nie „Last Christmas”

Autor: pr 16 grudnia 2015 13:51

Co gra w galeriach handlowych przed świętami? Wcale nie „Last Christmas” fot. za youtube.com

Galerie handlowe kuszą nas świątecznymi dekoracjami, piosenkami i zapachami już od listopada. Dlaczego tak wcześnie? Jakie piosenki znajdują się w świątecznej „top 10”?

Wbrew powszechnemu przekonaniu to nie kultowe "Last Christmas" jest najczęściej granym świątecznym utworem w galeriach handlowych. Na liście najbardziej topowych utworów zajmuje dopiero 11. miejsce, a tuż za nim jest równie popularne "All I Want For Christmas Is You". Jak zatem wygląda podium?„Winter Wonderland” na miejscu pierwszym, „Santa Claus Is Coming To Town” na drugim, a pierwszą trójkę zamyka nieśmiertelne „Jingle Bells”. Wszystkie te utwory to prawdziwe klasyki – „Winter Wonderland” i „Santa Claus Is Coming To Town” pochodzą z lat 30. XX wieku, a historia „Jingle Bells” sięga połowy XIX wieku. –Od kilkunastu lat topowe piosenki są rzeczywiście te same. Nie są to jednak tylko oryginały – co roku powstają kolejne covery najbardziej znanych i lubianych utworów – mówi Patryk Wierniuk z firmy IMS. – Dominuje muzyka zagraniczna, ponieważ jest stosunkowo mało znanych polskich utworów świątecznych czy nawet zimowych. Najbardziej popularny to „Z kopyta kulig rwie” Skaldów z 1969 roku – dodaje ekspert.

Ważną rolę w kreowaniu świątecznej atmosfery ma również zapach. Najczęściej ten pamiętany z dzieciństwa, z rodzinnego domu – aromatami najczęściej kojarzącymi się ze świętami są zapachy mandarynek, pomarańczy, pieczonego ciasta, cynamonu, wanilii, cynamonu czy choinki. Jak tłumaczą eksperci IMS, doznania węchowe są tymi, które najsilniej zapadają w pamięć. – Badania przeprowadzone przez naukowców Richarda Axela i Lindę Buck dowodzą, że pamiętamy zapachy sprzed nawet 50 lat – tłumaczy Wojciech Grendziński z IMS. –Tak świetna „pamięć zapachowa” sprawia, że myśląc o świętach, automatycznie wracamy do wspomnień z najmłodszych lat. I ten właśnie mechanizm wykorzystujemy, kreując zapachy dla galerii handlowych na szczególny okres Bożego Narodzenia.

Dlaczego galerie handlowe wprowadzają świąteczne elementy już w listopadzie? Po pierwsze oczywiście, aby zwiększyć sprzedaż, wydłużając okres zakupowy do maksimum. Poza tym, jak wynika z ostatnich badań przeprowadzonych przez GFK dla firmy PayPal, aż 43,3 procent Polaków zaczęło kupować prezenty już w listopadzie albo nawet wcześniej. Nie jest to jednak jedyny powód. Świąteczny nastrój to złożenie wielu czynników wpływających na naszą psyche. Do elementów takich jak atmosfera, zapach czy nastrój innych osób przebywających w danym miejscu należy dodać tradycyjne elementy kultury kultywowane w społeczeństwie europejskim przez setki lat. Nic dziwnego, że handlowcy starają się tworzyć świąteczną otoczkę stopniowo i systematycznie, zamiast stawiać dekoracje z dnia na dzień.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    15,00

  • Śr

    9,32

  • Min

    5,69

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8796

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.