Czy handel umie "uciec" do przodu rozwiązując problem braku pracowników?

Autor: www.dlahandlu.pl 2 marca 2017 10:21

Czy handel umie "uciec" do przodu rozwiązując problem braku pracowników? Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, fot. Konfederacja Lewiatan

W 2016 r. przeciętne zatrudnienie w całym sektorze przedsiębiorstw wzrosło o 2,8 proc., a w firmach handlu detalicznego o 3,4 proc. Jeszcze większe były różnice we wzroście wynagrodzeń – przeciętnie w całym 2016 r. zatrudnienie wzrosło w sektorze przedsiębiorstw o 3,8 proc, a w handlu detalicznym o 5,3 proc. Zdecydowanie zatem 2016 r. był dobrym okresem dla pracowników handlu detalicznego. Także 2017 r. zaczął się dobrze – w całym sektorze przedsiębiorstw wynagrodzenia wzrosły w styczniu o 4,2 proc., a w handlu detalicznym aż o 7,7 proc. Również zatrudnienie w handlu detalicznym rosło w styczniu szybciej niż przeciętnie w sektorze przedsiębiorstw. Widać zatem wyraźnie, że handel detaliczny potrzebował i nadal potrzebuje pracowników – zatrudnienie rośnie tam szybciej niż w firmach w innych sektorach gospodarki. Dużo szybciej rosły i rosną tam wynagrodzenia - mówi w rozmowie z dlahandlu.pl dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

- Oczywiście jest jakiś poziom wynagrodzeń, które firmom trudno będzie przekroczyć, bo wzrost wynagrodzeń to wzrost kosztów, a rentowność sprzedaży w handlu detalicznym jest relatywnie niska (po 9. miesiącach 2016 r. rentowność obrotu netto w całym sektorze przedsiębiorstw wynosiła 4,7 proc., a w handlu detalicznym 1,7 proc.) - podkreśla ekonomistka.

Co będzie się działo w 2017 r. z zatrudnieniem i wynagrodzeniami w handlu detalicznym?
- Myślę, że większe kłopoty będą miały, przy zmieniającym się rynku pracy i rosnących wynagrodzeniach, mniejsze firmy handlowe. Duże firmy mogą korzystać z elastycznych form zatrudnienia, z pracy tymczasowej (chociażby studenci) płacąc bardziej atrakcyjne stawki niż mniejsze podmioty. Mogą też, i już to robią, inwestować w innowacje, które będą zmniejszać popyt na pracowników. E-handel i drony, a w „tradycyjnym” handlu - samoobsługowe kasy, cyfrowe wózki zakupowe… - wymienia nasza rozmówczyni.

- Okazuje się bowiem, że robotyzacja i cyfryzacja to domena nie tylko nowoczesnego przemysłu, ale także tak wydawałoby się tradycyjna część gospodarki jak handel. Może zatem prezes Jeronimo Martins informując o nieudanych rekrutacjach w 2016 r. i o braku planów podnoszenia wynagrodzeń pracownikom w 2017 r. wie, że świat się zmienia, zmieniają się możliwości prowadzenia biznesu i że Biedronka z tych możliwości ma zamiar korzystać. Warto o plany inwestycyjne, ale nie o kolejne otwierane placówki, ale o inwestycje w innowacje procesowe, zapytać szefa Biedronki. A także szefów innych sieci handlu detalicznego. Wtedy będziemy wiedzieć, czy handel detaliczny umie "uciec" do przodu rozwiązując problem braku pracowników i wzrostu kosztów pracowniczych przez inwestycje w innowacje, czy też będzie walczył o pracowników podkupując ich sobie nawzajem (i innym sektorom), co jest rozwiązaniem krótkoterminowym. Inwestycje w innowacje procesowe są bowiem w handlu i tak nieuniknione. I warto je rozpocząć jak najwcześniej - podsumowuje Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Czytaj również: Prezes Jeronimo Martins: W tym roku nie będzie podwyżek dla pracowników

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Karol 2017-03-08 16:07:50

    Dla szukających natchnień ;-)



    mamstartup.pl/technologie/10772/sklepy-przyszlosci?h=86d803

  • Karol 2017-03-04 20:55:49

    A to inna sprawa jak obecnie markety dbają o tak modne teraz określenie "doświadczenie klienta" - i tym będą też wygrywały już niedługo porządne i nowoczesne sklepy bo nikt z nas klientów nie będzie chciał marnować czasu na niskiej jakości spędzeniu czasu - czy to w sklepie czy w kinie. Co więcej będziemy mogli sobie pozwolić na zapłacenie wyższej ceny, aby czuć się po prostu lepiej. Stara prawda zawsze będzie aktualna - trzeba dbać o klienta - każdego, zawsze, w każdym miejscu.

  • Lotta von Grotz 2017-03-04 10:59:26

    Może niech zaczną od mycia półek ten skok do przodu! W Auchan czy Carrefourze syf na półkach nieziemski!

ZOBACZ WSZYSTKIE (7)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    17,99

  • Śr

    13,83

  • Min

    9,69

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8704

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 557866

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.