Czy podatek od sieci zostanie uznany za nieuzasadnioną ingerencję w warunki konkurencji?

Autor: www.dlahandlu.pl 5 stycznia 2016 10:50

Czy podatek od sieci zostanie uznany za nieuzasadnioną ingerencję w warunki konkurencji? fot. shutterstock

Przedstawiciel ministerstwa finansów zapytany o ochronę polskich sieci przed dodatkowym obciążeniem w postaci nowego podatku wskazał, że wprowadzenie preferencji podatkowej dla jednej grupy przedsiębiorców (polskich) może zostać uznane za nieuzasadnioną ingerencję państwa członkowskiego w warunki konkurencji. Z tego względu nie można wykluczyć, że tworzenie mechanizmów „ochrony” polskich przedsiębiorców wymagać będzie notyfikacji środków pomocowych Komisji Europejskiej.

Poseł Andrzej Maciejewski w interpelacji zapytał w jaki sposób możliwe jest ochronienie polskich przedsiębiorstw zatrudniających w Polsce pracowników, płacących regularnie podatki PIT, CIT oraz odprowadzający składki na ZUS i NFZ od dodatkowego obciążenia podatkowego jakie planowane jest do wprowadzenia wobec sklepów, których powierzchnia wynosi co najmniej 250 metrów kwadratowych?

W imieniu ministra finansów odpowiedział mu Leszek Skiba, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.
- (...) Obecnie projekt jest analizowany i zgodnie z zapowiedziami rządu zostanie skonsultowany z przedstawicielami branży sklepów wielkopowierzchniowych. Do dnia dzisiejszego (red. 31 grudnia) projekt ustawy nie został złożony w Sejmie ani jako projekt rządowy, ani jako projekt poselski. Odnoszenie się do konkretnych rozwiązań legislacyjnych, w sytuacji, gdy nie jest jeszcze znany ich ostateczny kształt, uznać należy za przedwczesne. Odnosząc się do propozycji przedstawionej w interpelacji, polegającej na wprowadzeniu przepisów, które będą chronić polskich przedsiębiorców, zatrudniających w Polsce pracowników, uiszczających regularnie inne daniny o charakterze publicznoprawnym, jak podatek od towarów i usług, podatek dochodowy, składki na ZUS i NFZ Ministerstwo Finansów pragnie zauważyć, że projektując nie tylko podatek od sklepów wielkopowierzchniowych ale każde świadczenie o charakterze publicznoprawnym należy mieć na uwadze regulacje prawa unijnego. Zgodnie z art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE 2012 C 326, s. 1.) wszelka pomoc przyznawana przez Państwo Członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie, która zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów, jest niezgodna z rynkiem wewnętrznym w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi. W przepisie tym określono przesłanki, których kumulatywne wystąpienie warunkuje uznanie udzielonej przez państwo członkowskie pomocy za niezgodną z rynkiem wewnętrznym. Zakazaną pomocą publiczną jest zatem zgodnie z Traktatem wspieranie przedsiębiorców lub innych jednostek prowadzących działalność gospodarczą ze środków publicznych, które jest selektywne, przysparza beneficjentowi korzyść ekonomiczną, zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji na rynku unijnym oraz wpływa na unijny handel. Istotnym jest wskazanie, że dla oceny wystąpienia tych przesłanek – zgodnie z orzecznictwem TSUE – nie jest konieczne wykazanie faktycznego zakłócenia wymiany handlowej lub konkurencji, lecz wystarczające jest wskazanie potencjalnego zakłócenia. Udzielenie przez państwo pomocy jest uzależnione od zatwierdzenia jej przez Komisję Europejską. Zgodnie z art. 108 ust. 3 TfUE Komisja jest informowana, w odpowiednim czasie do przedstawienia swych uwag, o wszelkich planach przyznania lub zmiany pomocy. Szczegółowy tryb postępowania w sprawie zgłoszenia Komisji planowanej pomocy publicznej reguluje rozporządzenie Rady (WE) nr 659/1999 i decyzja Rady 2010/787/UE. Na gruncie prawa polskiego uzupełnienie przepisów UE stanowi ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 ze zm.) Odnosząc się do przedstawionej propozycji Ministerstwo Finansów wskazuje, że wprowadzenie preferencji podatkowej dla jednej grupy przedsiębiorców (polskich) może zostać uznane za nieuzasadnioną ingerencję państwa członkowskiego w warunki konkurencji (niedozwoloną pomoc publiczną). Z tego względu nie można wykluczyć, że tworzenie mechanizmów „ochrony” polskich przedsiębiorców wymagać będzie notyfikacji środków pomocowych Komisji Europejskiej. Wprowadzenie tego typu rozwiązań legislacyjnych wymaga szczegółowej analizy, która niewątpliwie zostanie dokonana w toku prac nad projektem ustawy.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • mały sklep 2016-01-07 13:16:35

    MAŁE SKLEPY WCIĄŻ CZEKAJĄ NA OBIETNICE PIS

  • handlowiec 2016-01-05 14:35:21

    Wobec tego, dlaczego tworzy się projekty ustaw, które są niezgodne z przepisami. Kto wymyślił projekt opodatkowania sieci wielkopowierzchniowych. Wynika z tego, że co innego tworzą Posłowie i Minister Kowalczyk, a co innego Ministerstwo Finansów.

  • A 2016-01-05 13:55:42

    Dla Lidla pożyczka była ok. na "rozwój" ściany wschodniej w Polsce

    wg. komisji UE ok.

    Parszywcy

ZOBACZ WSZYSTKIE (4)

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9920

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane