PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: Frigo Express

Detaliści mogą stracić wizerunkowo jeśli nie przygotują się na przyjęcie nowych przepisów RODO

Autor: dlahandlu.pl 12 stycznia 2018 16:00

W związku z nowymi regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych i wzrostem świadomości w obszarze cyberbezpieczeństwa, branża retail powinna przygotować się do wzmożonej komunikacji z coraz to bardziej świadomym polskim konsumentem oraz przygotować swoje systemy do sprawnej realizacji uprawnień konkurentów. W branży retail, charakteryzującej się bardzo wysoką konkurencyjnością, ogromne znaczenie odgrywają ryzyka wizerunkowe, polegające na utracie renomy, zaufania klientów, przejęciu rynku przez konkurencję – ocenia Wioletta Kulińska, adwokat z kancelarii Magnusson Tokaj.

Jak przypomina ekspertka, wchodzące wkrótce w życie nowe przepisy dotyczące ochrony danych osobowych, tzw. RODO, wprowadzają nowe uprawnienia dla konsumentów, np. prawo do bycia zapomnianym, prawo przenoszenia danych osobowych (np. do konkurencji), prawo dostępu do swoich danych czy sprzeciwu. - Rozwojowi technologii informacyjno-komunikacyjnych w branży retail powinna zawsze towarzyszyć również troska o konsumenta i respektowanie jego prywatności - podkreśla.

Problem leży w tym, że przetwarzanie danych osobowych na szeroką skalę jest jedną z domen branży retail. Wystarczy wymienić takie kanały i narzędzia jak: sklepy online, aplikacje sprzedażowe i marketingowe, programy lojalnościowe, wprowadzenie elementów gamingu w proces sprzedażowy, technologia RFID, narzędzia związane z koncepcją Smart Retail, służące do zliczania klientów, analizy zachowań (profilowania), inteligentnej analizy wyników sklepu. Mogą one gromadzić olbrzymie ilości danych osobowych – dane geolokalizacyjne klientów, historie transakcji, dane kart kredytowych. Jakość zebranych informacji przesądza o utrzymaniu się na rynku.

Przeczytaj także:

Im cenniejsze dane, tym pilniej strzeżone powinno być bezpieczeństwo systemów informatycznych, gdzie przetrzymywane są wartościowe analizy. Cyberprzestępcy mogą celować w branże dla zysku. Nie są odosobnione przypadki nieczystych działań konkurentów, a nawet byłych pracowników (tzw. insider attack).

Po ponad 20 latach od uchwalenia, dyrektywa i tym samym polska ustawa o ochronie danych osobowych z 1997 roku ulegają dezaktualizacji. Zastąpi je RODO - Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych. Nowe prawo ma na celu nie tylko zwiększenie ochrony prywatności, ale przede wszystkim zwiększenie poziomu cyberbezpieczeństwa systemów, w których przetwarza się dane osobowe. Przedsiębiorstwa muszą się do niego dostosować do maja 2018, a za brak aktywności w tym zakresie będą narażone na karę w wysokości do 20 milionów EUR lub 4 proc. całkowitego rocznego światowego obrotu organizacji.

- Rok 2017 okazał się przełomowy pod względem podniesienia świadomości w obszarze cyberpezpieczeństwa. W maju byliśmy świadkami największego w historii ataku zwanego WannaCry, który zainfekował ponad 300 tys. komputerów w 99 krajach, w tym szpitale w Wielkiej Brytanii i znane korporacje, takie jak hiszpański operator Telefónica, FedEx czy Deutsche Bahn. Niedługo po tym, w czerwcu, zaatakował inny ransomware zwany Petya. Ogromne straty odnotowano na Ukrainie (infrastruktura krytyczna państwa - banki, poczta, metro, instytucje państwowe, a także odłączenie od sieci elektrowni w Czarnobylu) oraz w globalnych firmach, takich jak: Mondelez, Reckitt Benckiser, Beiersdorf czy TNT – wymienia Wioletta Kulińska.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7692

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane