Dino vs. Stokrotka (porównanie formatów)

Autor: www.dlahandlu.pl 14 czerwca 2017 14:04

Dino vs. Stokrotka (porównanie formatów)

Stokrotka i Dino to perspektywistyczne spółki działające na konkurencyjnym rynku supermarketów. Jedna z nich szuka kapitału na giełdzie, druga obecna na GPW od 15 lat szuka inwestora. Chociaż Dino pod względem liczby placówek jest prawie dwa razy większe, Stokrotka może dokonać akwizycji.

Według prezentacji inwestorskiej właściciela sieci Stokrotka, trzy największe pod względem przychodów za 2015 r. sieci supermarketów w Polsce to: Intermarche (4,4 mld zł przychodów i 11 proc. udziału w rynku), Tesco (4,2 mld zł i 11 proc. udziału w rynku) oraz Dino (2,5 mld zł przychodu i 6 proc. udziału). Czwarte miejsce to Polomarket  (2,4 mld zł przychodu i 6 proc. udziału w rynku), a piąte Stokrotka (2 mld zł przychodu i 5 proc. udziału. Sytuacja może się jednak zmienić, a Stokrotka zbliżyć do Dino.

Na początku maja zarząd Emperii Holding, po akceptacji Rady Nadzorczej, podjął decyzję o rozpoczęciu procesu pozyskania inwestora. W związku z tym, wkrótce zostaną rozpoczęte rozmowy z potencjalnie zainteresowanymi podmiotami, gotowymi nabyć akcje Emperii oraz inwestować w jej dalszy rozwój. Wyłącznym doradcą spółki wspierającym ją w procesie pozyskiwania inwestora jest Rothschild Global Advisory. Sieć pozyska zatem duże zasoby finansowe, które może przeznaczyć na procesy akwizycyjne.
Przypomnijmy, że na początku br. analitycy DM BDM zwracali uwagę, że Emperia posiada silną bazę gotówkową i nie należy wykluczać akwizycji jednego z graczy na krajowym rynku supermarketów.

Przyjrzyjmy się zatem dwóm dużym graczom na runku supermarketów: Dino i Stokrotce.

Stokrotka na koniec pierwszego kwartału miała 380 sklepów i w ciągu trzech miesięcy otworzyła 11 placówek. Sieć chce uruchomić w tym roku łącznie 90 sklepów. Detalista ma w swoim portfolio różne formaty: supermarkety, markety oraz sklepy franczyzowe. Ponadto, pod koniec kwietnia detalista ruszył z nowym konceptem convenience z logo 5Market. Supermarkety Stokrotka są otwierane w lokalizacjach o catchmencie minimum 5 000 osób. Ich asortyment liczy od 5 500 do 10 000 SKU. CAPEX na jeden średni sklep to 1,1 mln zł. Powierzchnia sprzedaży to 400-800 mkw. Markety z tym samym szyldem powstają zarówno w dużych jak i małych miastach. Asortyment obejmuje od 3 500 do 6 000 SKU, a CAPEX na 1 placówkę wynosi 0,6 mln zł. Powierzchnia sprzedaży to 200 - 400 mkw. Natomiast szyld 5Market jest przeznaczony dla lokalizacji umożliwiających robienie szybkich zakupów. Sklepy zaoferują podstawowy asortyment od 2 000 do 4 000 SKU. Powierzchnia sprzedażowa to 100 - 200 mkw., a CAPEX na 1 sklep wynosi 0,3 mln zł.

Sieć Dino miała na koniec marca 639 sklepów o średniej powierzchni 400 mkw. Firma poinformował również, że ma 389 zabezpieczonych lokalizacji pod nowe obiekty. W I kwartale sieć uruchomiła również 11 nowych placówek. Detalista buduje obecnie 58 sklepów, a chce mieć 1200 placówek do końca 2020 roku. Sklepy Dino cechuje jednolity format. Większość́ placówek  ma powierzchnię sali sprzedaży ok. 400 m i jest zlokalizowana przede wszystkim w mniejszych miejscowościach, małych i średnich miastach oraz na peryferiach dużych miast. Każdy sklep oferuje klientom ok. 5 tys. pozycji asortymentowych. Grupa buduje nowe sklepy po średnim koszcie na obiekt w wysokości ok. 2,4 mln zł.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9628

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane