PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: Frigo Express

Dla 10-20 proc. klientów poziom cen słodyczy i przekąsek ma znaczenie przy wyborze sklepu

Autor: Artur Staniec, dyrektor i Piotr Wilczyński, senior consultant w Simon and Kucher Partners 4 lutego 2014 13:37

Dla 10-20 proc. klientów poziom cen słodyczy i przekąsek ma znaczenie przy wyborze sklepu

Reakcje na wzrost cen surowców można obserwować wśród producentów słodyczy, na których rosnąca cena kakao - jednego z najważniejszych składników czekolady - wywiera silną presję kosztową w ostatnich miesiącach (+ 8 proc. w Q4 2013, aż +22 proc. w styczniu 2014 rok do roku). Warto zadać sobie pytanie, jakie opcje stoją przed producentami w sytuacji rosnących kosztów i co to w efekcie oznacza dla konsumentów.

Najprostszym rozwiązaniem jest przełożenie wyższych kosztów produkcji na klientów końcowych poprzez podniesienie ceny finalnej produktu. Dariusz Orłowski, prezes Wawelu, już wstępnie zapowiedział podwyżkę cen średnio o 5 proc. w związku z rosnącymi kosztami zakupu kakao.

Skuteczność takiego posunięcia zależy jednak od siły marki, która pozwala producentowi przywiązać klientów i ograniczyć negatywną reakcję popytową . Na podstawie doświadczenia projektowego Simon-Kucher, podwyżka rzędu 5 proc. w całości przeniesiona przez sieci handlowe na klientów może się wiązać z utratą nawet około 9-17 proc. wolumenu sprzedaży. Źle przygotowana podwyżka może zatem zmniejszyć posiadane udziały w rynku. Może też wpłynąć negatywnie na poziom zysku producenta - 5 proc. podwyżka może oznaczać nawet 10-15 proc. spadek zysku brutto..

W skrajnym przypadku źle przygotowana akcja podwyżkowa może doprowadzić do usunięcia całej linii produktów z wybranych sieci handlowych, co w efekcie odbije się na konsumentach poprzez ograniczenie liczby opcji zakupowych.
Aby temu zapobiec i ograniczyć negatywną reakcję popytową, producenci powinni wprowadzać podwyżki w inteligentny sposób poprzez m.in.:
a) zróżnicowanie podwyżek w zależności od roli produktu w portfelu,
b) precyzyjne zaplanowanie harmonogramu wdrażania podwyżek,
c) monitorowanie ruchów konkurencji,
d) ustalenie i wdrożenie odpowiedniej komunikacji z rynkiem,
e) przygotowanie sił sprzedażowych do negocjacji i wdrożenia podwyżek,
f) ustalenie odpowiednich zachęt dla sił sprzedażowych do forsowania podwyżek.

Pozytywna wiadomość dla sieci handlowych jest taka, że ewentualne podwyżki cen słodyczy nie muszą odbić się negatywnie na liczbie klientów. Słodycze nie są bowiem najbardziej opiniotwórczą kategorią produktów. Wyniki badań Simon-Kucher pokazują, że jedynie dla niewiele ponad 10-20 proc. klientów poziom cen słodyczy i przekąsek ma znaczenie przy wyborze sklepu, w którym robią zakupy. Dla porównania podobny wskaźnik dla pieczywa, nabiału, smarowideł, jaj oraz mięs, ryb i wędlin wynosi ponad 70 proc.

Co mogą zrobić producenci, którzy jednak nie zdecydują się na podwyżki, aby złagodzić efekt rosnących kosztów? Oraz w jaki sposób dotknie to konsumentów? Po pierwsze, producenci i sieci handlowe będą mniej skłonne do „oddawania marży". W efekcie, można spodziewać się mniejszej częstotliwości promocji cenowych na słodycze.


  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    13,99

  • Śr

    9,52

  • Min

    5,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7204

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.