Do 2020 roku e-handel urośnie do 64 mld zł

Autor: dlahandlu.pl 3 listopada 2015 12:19

Do 2020 roku wartość rynku e-handlu w Polsce wzrośnie prawdopodobnie do 60 mld zł, z 27,5 mld zł w 2014 roku. Oznacza to nowe wyzwania logistyczne, spośród których część może mieć trwały wpływ na rynek logistyczny.

Jak szacuje firma doradcza JLL w raporcie "Logistyka e-commerce w Polsce", rynek e-handlu będzie rósł do końca dekady średnio rocznie po ok. 15 proc. (wartościowo). To całkiem realna prognozowa zważywszy, że ten segment handlu w Polsce miał w ub. roku 3,9 proc. udział w łącznej sprzedaży detalicznej, podczas gdy w Niemczech - 6,9 proc., a w Wielkiej Brytanii - 13,5 proc.

Z jednej strony, w Polsce będzie rósł szybko popyt na najem magazynów dla potrzeb e-handlu i firm logistycznych i w 2020 r. sięgnie 700 tys. mkw. Zdaniem autorów raportu, nie powinno z tym być problemów, ponieważ ich podaż jest wystarczająca, a buduje się w celach spekulacyjnych (czyli bez zabezpieczenia w postaci umów najmu) magazyny dla e-handlu o powierzchni 200 tys. mkw.

Z drugiej strony, będą się zmieniać wymogi wobec transportu i działalności stricte logistycznej. Obecnie tradycyjne sieci handlowe, które prowadzą też sprzedaż w internecie, korzystają w dużej mierze z własnej sieci transportowej. Natomiast szybko rosnące sklepy e-handlu zlecają obsługę logistyczną firmom zewnętrznym.

I właśnie ten segment przejmie większość obsługiwanych zleceń, z powodu dalszego dynamicznego rozwoju rynku. Obecnie są to głównie firmy kurierskie, przeważnie działające globalnie. Ale rynek logistyki e-handlu także się zmienia w różnych kierunkach.

Np. na znaczeniu nabiera obsługa zwrotów towarów, kupowanych via internet, które stanowią do 20 proc. obrotów. Usługą tą zajmują się często wyspecjalizowane, mniejsze firmy.

Na znaczeniu nabiera tempo realizacji dostaw. W USA niektóre rodzaje towarów w największych miastach dostarczane są w ciągu 1 godziny od złożenia zamówienia. - Usługa ta jest droższa niż standardowa i nawet za oceanem nie znajduje jeszcze powszechnej aprobaty - mówi Paweł Sapek, członek zarządu szef Prologis w Polsce. - W Polsce normą jest dostawa w ciągu 1-2 dni, ale i u nas pojawiły się pierwsze oferty dostaw "jednego dnia," co wymusza dalsze dostosowanie logistyczne.

Z cytowanego raportu i przeprowadzonej na jej potrzeby sondy wśród firm logistycznych wynika, że w ciągu najbliższych 5 lat głównymi wyzwaniami logistyki obsługującej e-handel będą: sprostanie wymogom dostaw tego samego dnia (tak twierdzi 100 proc. ankietowanych), obsługa zwrotów (60 proc.) i obsługa sprzedaży transgranicznej (40 proc.).

Ogólnie też, 70 proc. ankietowanych jest przekonanych, że popyt na usługi e-handlu będą znacznie wyższe, a 20 proc. - że stanie się on głównym czynnikiem wzrostu zapotrzebowania na transport.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,49

  • Śr

    2,94

  • Min

    0,00

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9753

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane