Dyrektor PwC: Złota era dyskontów dopiero się zaczyna

Autor: dlahandlu.pl 4 listopada 2017 17:17

Dyrektor PwC: Złota era dyskontów dopiero się zaczyna Maciej Kroenke, dyrektor w dziale doradztwa biznesowego w PwC

Sieci dyskontowe mają wciąż duże możliwości rozwoju, już nie w oparciu o otwieranie nowych sklepów, ale poprzez poprawę efektywności – mówi w rozmowie z serwisem dlahandlu.pl Maciej Kroenke, dyrektor w dziale doradztwa biznesowego w PwC.

Jak oceniłby Pan sytuację na rynku dyskontów? Niedawno pojawił się ciekawy raport mówiący o tym, że złota era dyskontów już się skończyła i w ciągu najbliższych lat nie można zakładać dynamicznego rozwoju tych sieci. Autorzy raportu ocenili, że wyczerpuje się liczba lokalizacji, które mogą wykorzystać dyskonty i za chwilę sieci zaczną się kanibalizować…

Wszystkie sieci zaczęły się kanibalizować już jakiś czas temu. To nic nowego. Zastanawiam się, skąd pomysł, że złota era dyskontów się kończy, skoro to właśnie dyskonty trzymają ten rynek i są market makerem, nie tylko w Polsce. Powiedziałbym, że złota era dyskontów dopiero nastała w całej Europie i tam, gdzie jeszcze ich nie ma, prędzej czy później się pojawią.

Oczywiście coraz trudniej tym sieciom rosnąć poprzez otwieranie nowych placówek. Mimo to wzrosty sprzedaży są nadal możliwe, bo dyskonty pracują nad poprawą efektywności z metra kwadratowego. Proszę zwrócić uwagę jak konsekwentnie w dyskontach  jest rozwijany asortyment, jak wprowadzane są programy lojalnościowe czy inne zachęty.

Co więcej, sieci dyskontowe dały radę zbudować silną pozycję na rynku - po pierwsze stworzyły wizerunek taniego sklepu, a po drugie, wszyscy już tam robią zakupy. Pokazują, że są w stanie rosnąć w innych kategoriach asortymentowych. Proszę zwrócić uwagę, że Biedronka i Lidl niedawno sprzedawały w swoich sklepach płyty winylowe, które są kategorią bardzo rosnącą, co nie było realne jeszcze kilka lat temu. To znak, że po etapie powiększania się poprzez otwieranie nowych sklepów praca przenosi się na obszar zwiększania efektywności na metr kwadratowy i poprawy asortymentowej.

Pewnie nowe sklepy też będą otwierane w ramach sieci dyskontowych, ale w długim okresie ten wzrost będzie wolniejszy. 

Przeczytaj także:

Ekspert o akwizycjach na rynku handlu. Kto kogo może przejmować?

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9044

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane