E-sklepy mają problemy z informacją dla klientów

7 września 2012 11:58

Z najnowszego badania przeprowadzonego przez Instytut Logistyki i Magazynowania w związku z Konkursem Bezpieczny eSklep wynika, że ponad 66 proc. sklepów popełnia błędy w informowaniu konsumentów o prawie do odstąpienia od zakupu na odległość, a ponad 7 proc. nie podaje informacji o tym podstawowym prawie przysługującym e-klientom.

Znaczna część sklepów nadal ma problem z właściwą ochroną danych osobowych. 74 proc. sklepów internetowych badanych w 2012 roku nie posiada certyfikatu SSL gwarantującego szyfrowanie danych podczas ich przesyłania przez Internet.

3, 5, 8, 11, 13, 16, 17 - to bynajmniej nie numery typowane w Lotto - to wartość sprzedaży internetowej w Polsce, w latach 2005-2011, wyrażona w miliardach złotych. Jak widać, nasz e-commerce stabilnie się rozwija. Co więcej, Polska od dwóch lat jest liderem w Europie, jeżeli chodzi o wzrost tego rynku. W 2011 r. wyniósł on 24% i był o niemal 8% wyższy od średniej europejskiej.

Z jednej strony mamy duże wzrosty rok do roku, z drugiej zaledwie 3% stanowi udział e-commerce w całości sprzedaży detalicznej. Ten wskaźnik plasuje nas na końcu państw Unii i pozostawia wiele do nadrobienia względem liderów - Wielkiej Brytanii (12%), Niemiec (9%) czy Francji (7,3%). 

Konkurs Bezpieczny eSklep organizowany przez Instytut Logistyki i Magazynowania (ILIM) we współpracy z Ministerstwem
Gospodarki ma za zadanie zwrócić uwagę sklepów internetowych, a także całego środowiska e-commerce, na zagadnienia związane ze znajomością oraz poszanowaniem praw konsumenckich w codziennej działalności.

Znaczna część sklepów nie podaje wszystkich, wymaganych prawem informacji na swój temat: 28,7% nie informuje o organie, który zarejestrował działalność, a 16,7% o numerze, pod którym została ona zarejestrowana. Warto zaznaczyć, że występuje tu duża poprawa względem roku 2009, kiedy Federacja Konsumentów przedstawiła Raport z wyniku monitoringu sklepów internetowych. Z badań Federacji wynikało, że aż 61% sklepów nie informowało o organie, natomiast 40% o numerze, pod którym zarejestrowano działalność.

Z badania ILIM wynika, że e-sklepy bardzo dobrze radzą sobie z informacjami, które mają charakter marketingowy. 95% sklepów informuje klientów o wszystkich składowych elementach ceny, sposobach zapłaty czy kosztach, terminach i sposobach dostarczania zamówionego towaru.

Znacznie gorzej wypadają sklepy w badaniu związanym z prawem do odstąpienia od zakupu na odległość. Aż 66,5% sklepów ma błędy w zapisach informujących o tym prawie. Najczęściej spotykany błąd to zapis, z którego wynika, że klient powinien zwrócić towar w ciągu 10 dni od odebrania zamówienia, podczas gdy jest to termin przewidziany na poinformowanie o odstąpieniu, a zwrot powinien nastąpić w ciągu 14 dni od odstąpienia.

Niestety wciąż dużym problemem polskich e-sklepów jest prawidłowa ochrona danych osobowych. Analizę poziomu ochrony danych osobowych przeprowadziła firma Unizeto Technologies SA, a wynika z niej, że aż 74% przebadanych sklepów (450) nie posiada Certyfikatu SSL. Zatem dane osobowe gromadzone przez te sklepy nie podlegają należytemu zabezpieczaniu, przez co narażone są na kradzież. Widać jednak poprawę, ponieważ w ubiegłym roku SSL-a nie posiadało 82% sklepów biorących udział w Konkursie Bezpieczny eSklep.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    7,69

  • Śr

    6,18

  • Min

    0,00

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9324

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane