PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: Frigo Express

EEC 2014: Polskie firmy mają apetyt na globalną ekspansję

www.portalspozywczy.pl 10 maja 2014 18:50

- Pierwszym czynnikiem, który determinuje zagraniczną ekspansję polskich podmiotów jest konieczność, a drugim apetyt na ryzyko - mówił Bartosz Pastuszka, dyrektor zarządzający IBBC Group podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2014 (European Economic Congress - EEC) w Katowicach. Kolejnego dnia kongresowych debat kontynuowano dyskusje dotyczące globalnej ekspansji polskich firm.

Sesja Globalna ekspansja polskich firm w praktyce była okazją do wymiany doświadczeń dla przedstawicieli największych polskich przedsiębiorstw działających także na rynkach zagranicznych:
- Zarabiamy na miedzi i srebrze, ale chcemy również wejść w takie surowce jak platyna, pallad czy nikiel, których w Polsce zwyczajnie nie ma - wyjaśniał motywację do wejścia na zagraniczne rynki Herbert Wirth, prezes KGHM Polska Miedź. Przyznawał, że zagraniczna ekspansja w przypadku KGHM, które przez lata koncentrowało się na jednym kraju i na jednym złożu, była motywowana chęcią uzyskania innych źródeł przychodów. Podkreślił również fakt, iż koszty generowane poza Polską bywają mniejsze: - Projekt Sierra Gorda w Chile, który zakończymy w tym roku, zrealizowany zostanie w rekordowym tempie czterech lat, podczas gdy w polskich warunkach uruchomienie produkcji tego typu trwałoby prawdopodobnie jakieś dwa razy dłużej - mówił.

Krzysztof Niemiec, wiceprezes spółki Track Tec podzielił się doświadczeniami związanymi z innymi motywacjami wpływającymi na zagraniczną ekspansję: - W naszym przypadku było to potrzebne do uzyskania certyfikatów i zezwoleń, niezbędnych na innych rynkach. W mojej opinii, w pierwszej kolejności firmy dążą do eksportowania swoich produktów czy usług na inne rynki, a w kolejnym etapie może okazać się niezbędne wejście kapitałowe na dane rynki. Nasza produkcja wymaga homologacji na danym ryku, której uzyskanie jest na tyle skomplikowane i czasochłonne, że np. aby wejść skutecznie na rynek niemiecki, musieliśmy kupić zakład w Leunie, który już posiadał wszelkie wymagane certyfikaty i zezwolenia. Obecnie zakończyliśmy już proces budowy eksportu, który stanowi dziś 22-23 proc. produkcji. Jesteśmy na etapie umacniania swojej zagranicznej obecności. Mamy trzy lokalizacje w Europie, jedną poza Europą, a dwie kolejne powinny dojść do skutku w najbliższych miesiącach - wyjaśniał.

Bartosz Pastuszka, dyrektor zarządzający IBBC Group wskazał dwa kluczowe czynniki, które determinują zagraniczną ekspansję polskich podmiotów: konieczność i apetyt na ryzyko. - W naszym przypadku ekspansja poza granice kraju była nie tylko konieczna, ale na dodatek musiała od razu dotyczyć rynków pozaeuropejskich, ze względu na fakt, że Unia Europejska, poprzez swoją politykę klimatyczną, najzwyczajniej nie chce tradycyjnego przemysłu. Wiele krajowych firm jest w podobnej do nas sytuacji, że chcąc się rozwijać, musiało pominąć naturalny etap ekspansji regionalnej i przeskoczyć od razu do ekspansji globalnej, bo w naszej branży cały świat się rozwija, a Europa nie - dodawał Waldemar Łaski, prezes firmy Famur.

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7472

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.