EEC 2016: Pełna relacja z debaty „15 lat e-commerce w Polsce”

Autor: www.dlahandlu.pl 23 maja 2016 12:37

EEC 2016: Pełna relacja z debaty „15 lat e-commerce w Polsce” Na zdj. uczestnicy debaty, fot. Żelazna Studio

Polski e-commerce to przede wszystkim małe i średnie przedsiębiorstwa, dla których przystosowanie się do coraz liczniejszych regulacji prawnych stanowi duży problem. Jest on szczególnie widoczny podczas prób wejścia na nowe rynki, ponieważ mimo pozornie jednolitych przepisów w UE, wiele państw implementuje je zgodnie z własnymi upodobaniami – to główne wnioski płynące z debaty „15 lat e-commerce w Polsce”, która odbyła się podczas VIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

- Od lat na Europejskim Kongresie Gospodarczym przewijają się trzy hasła: konkurencja, konkurencyjność, innowacja. Cieszę się, że tym razem pojawia się również hasło konsument, bo to przecież on ma być beneficjentem tych trzech idei – powiedziała Dorota Karczewska, wiceprezes UOKiK.

Problem z indywidualnymi roszczeniami konsumentów

Uczestniczka debaty przedstawiła poziom ochrony polskich konsumentów w internecie i ich problemy w dochodzeniu swoich praw.

- Jeśli weźmiemy pod uwagę regulacje prawne to wydaje się, że polski konsument jest bezpieczny. Przecież mamy taki porządek prawny, który jest pełną implementacją ustawodawstwa unijnego. Polski konsument, który penetruje internet, może korzystać z takiej samej ochrony prawnej jak każdy konsument w Unii Europejskiej. Oczywiście ustawodawstwo będzie ewoluowało w czasie - dzisiaj na przykład słyszymy o koncepcji jednolitego rynku cyfrowego. Komisja Europejska przygotowała już dwa projekty dyrektyw. Stworzenie regulacji prawnych horyzontalnych czyli zunifikowanych dla 28 państw będzie prawdziwym wyzwaniem. Wydaje się jednak, że będą one w stanie zintensyfikować wymianę transgraniczną, w której obecny udział Polski na pewno nie jest zadowalający – wyjaśniała wiceprezes. 

W ocenie Doroty Karczewskiej problem tkwi w konsumenckich roszczeniach. Jeśli chodzi o zbiorowe interesy konsumentów, UOKiK przychodzi na czas, ale w przypadkach indywidualnych, kiedy prezes UOKiK nie może reagować, sytuacja nie wygląda tak dobrze.
- Mam wrażenie, że konsumenci mają problem w dochodzeniu roszczeń indywidualnych. Tutaj w mojej ocenie przydatnym narzędziem będzie system alternatywnego rozwiązywania sporów konsumentów. Komitet Stały Rady Ministrów przyjął już projekt ustawy dotyczącej ADR, a prawdopodobnie w przyszłym tygodniu zostanie on przedstawiony na Radzie Ministrów. Będziemy mieli zatem porządny system lokowania skarg konsumenckich - mówiła Dorota Karczewska.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8820

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane