Ekonomista: Duzi detaliści przerzucą podatek na dostawców, mniejsi - podniosą ceny produktów

Autor: dlahandlu.pl 26 stycznia 2016 10:48

- W przypadku wejścia w życie ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej sprzedawcy dążyć będą do utrzymania dotychczasowego poziomu marż. W takiej sytuacji będą mieli do dyspozycji dwa rozwiązania: przerzucić podatek na dostawców poprzez negocjacje cenowe lub podnieść ceny sprzedawanych produktów - uważa Jakub Olipra, ekonomista 
Credit Agricole Bank Polska S.A.

- W zależności od rodzajów produktów, branży, wielkości oraz charakteru relacji z dostawcami, w indywidualnych strategiach sprzedawców dominować będzie jedno lub drugie rozwiązanie. Największe możliwości w tej kwestii będą miały dyskonty, hipermarkety i sieci handlowe, które ze względu na swoją bardzo silną pozycję negocjacyjną, szczególnie w stosunku do rozdrobnionych przetwórców lub producentów marek własnych w większym stopniu będą w stanie wywierać presję na swoich dostawców. Jednocześnie oferując szeroki asortyment produktów o różnej elastyczności cenowej popytu, będą mogły zwiększać ceny produktów charakteryzujących się niską elastycznością cenową popytu (popyt na te produkty jest najmniej wrażliwy na wzrost cen np. dobra pierwszej potrzeby), a ceny produktów o niskiej elastyczności pozostawiać bez zmian - twierdzi Jakub Olipra.

- W gorszej sytuacji znajdą się sklepy specjalistyczne nie będące częścią sieci handlowej oraz sklepy franczyzowe. Ich siła negocjacyjna względem dostawców jest wyraźnie niższa niż w przypadku supermarketów. Tym samym ich główną odpowiedzią na podatek będzie wzrost cen, co w przypadku rynków charakteryzujących się wysoką konkurencją nie będzie możliwe. W konsekwencji doprowadzi to do spadku marż.
Wyższa stawka podatku od sprzedaży w weekendy oraz święta zostanie najprawdopodobniej uwzględniona całościowo i nie należy oczekiwać wyższych cen w weekendy i święta niż w dni powszednie - dodaje ekonomista Credit Agricole Bank Polska S.A.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Expert 2016-01-27 11:20:03

    Ekspert od siedmiu... Przecież sklep osiągający obrót powyżej 12 mln złotych (od tej kwoty zacznie się naliczanie podatku) to nie jest mały sklepik!

  • osso 2016-01-27 10:50:26

    Małe sklepiki to przeżytek w takim wydaniu w jakim są, marny wybór często stare produkty drogo. biedronki jednak nie lubie

  • co on bredzi 2016-01-26 23:35:14

    mały sklep nie płaci tego podatku

    po co ma podnosić ceny

    koleś nie czytał ustawy czy jej nie zrozumiał?

ZOBACZ WSZYSTKIE (5)

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    11,49

  • Śr

    6,86

  • Min

    3,68

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9324

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane