Ekonomista: Zakaz handlu w niedziele to pomysł ryzykowny i lepiej go nie wprowadzać

Autor: Newseria.pl 21 stycznia 2014 10:55

Dziś rząd zajmie stanowisko na temat projektu wprowadzenia wolnych niedziel w handlu. Odniesie się w ten sposób do pierwszego, złożonego jeszcze w pierwszej połowie ubiegłego roku, projektu zmian w Kodeksie pracy. Z kolei na przełomie roku do Sejmu trafił identyczny projekt obywatelski, pod którym podpisało się 113 tys. osób.

Zakazu handlu w niedziele najbardziej powinny obawiać się galerie handlowe, sklepy wielkopowierzchniowe oraz wszystkie punkty usługowe, które w takich miejscach funkcjonują, a także ich pracownicy - mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Ignacy Morawski, główny ekonomista FM Bank PBP. - W dłuższym okresie wprowadzenie zakazu handlu w niedziele nie będzie miało bardzo negatywnego wpływu na gospodarkę. Na krótszą metę, w perspektywie rocznej, dwuletniej, część ludzi straci z tego powodu pracę. Zakaz to pomysł ryzykowny i lepiej go w życie nie wprowadzać.

Zamknięcie dużych sklepów spożywczych może spowodować spadek zainteresowania klientów sklepami, placówkami usługowymi i rozrywkowymi w sąsiedztwie. Pogorszy też sytuację osób wykonujących proste prace.

- Część pracowników w centrach handlowych nie jest w stanie odpracować niedzieli w inne dni. Służby sprzątające nie mogą częściej i więcej sprzątać w tygodniu, pracownicy ochrony też nie zwiększą swojej aktywności w inne dni. W branżach, w których nie da się wygenerować więcej pracy w ciągu tygodnia, zakaz prawdopodobnie doprowadzi do redukcji zatrudnienia - przekonuje główny ekonomista FM Bank PBP.

W opinii ekonomisty, zakaz nie spowoduje spadku obrotów, ponieważ większość popytu przesunie się na inne dni, natomiast w krótkim okresie może spowodować zaburzenia w działalności przedsiębiorstw handlowych.

- Uważam, że nie powinno się zmieniać obecnego stanu rzeczy. Sondaże wskazują, że opinia publiczna nie jest zdecydowanie za takim rozwiązaniem, nie ma silnych argumentów ekonomicznych. Owszem, zakaz prawdopodobnie pozwoliłby wielu osobom, które muszą wtedy pracować, na odpoczynek w dniu szczególnie istotnym z powodów kulturowych. Ale konsumenci chcą w ten dzień robić zakupy - podsumowuje Ignacy Morawski.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Mario 2014-01-23 16:15:19

    Ekonomista nich znajdzie receptę aby handel tradycyjny nie zamykał sklepów i aby warunki zakupowe były równe aby promocje były jednakowe, aby ulgi dla tych co niszczą Polski handel były '0" a podatki niech płacone w Polsce. A tak w ogóle jak długo "panowie" będą wiedzieli co jest lepsze dla obywateli, ani wiedzą tylko co jest lepsze dla nich. Inne kraje chronią swoje rynki a my wpuszczamy firmy z obcym kapitałem bez analiz i bez przewidywania skutków. To co robią decydenci to sprowadzanie obywateli do poziomu niewolników i najemników, zamiast zająć się poważnie losem i przyszłością obywateli - zapomnieli o tym, zajmują się sobą

  • b prac. marketu 2014-01-21 16:28:32

    Oczywiście że ekonomista FM Bank PBP opowiada bzdury ale on i jemu podobni lobbyści jak np POHiD muszą opowiadać sie za interesem-wyzyskiem zagranicznych sieci handlowych, niech zrobią to np w Niemczech lub inym zachodnm państwie i niech wezwią władze i pracowników tych krajów do pracy w niedzielę!!!!. Jeśli ktoś straci to nie nasze państwo, nasi racownicy tylko zmniejsza się horendalne zyski wyzyskiwaczy czytaj zagranicznych sieci handlowych!!! Niech zaczną płacić podatki w naszym kraju, niech taką samą miarą traktują prawa pracownicze jak zagranicą!!!.Tam mają prawo do wolnych niedziel w handlu to i unas też należy to wprowadzić-MUSIMY DOGANIAĆ ZACHÓD!!!!!!

  • Hans Dietrich Genscher 2014-01-21 13:13:48

    P. Morawski nie ma kiedy kupić soli, tylko w niedzielę; opowiada pierduły, grając na emocjach pracowników centrów, jakoby mieli oni na tym stracić- na handlu niedzielnym tracą dziś wszyscy - i wielcy i mali, dlatego należy sklepy zmusić do przerwy niedzielnej. W efekcie - nikt nie straci. A gastronomia w centrach? - widziałem w Portugalii otwarte fasty w centrach handlowych, podczas gdy sklepy wokół były pozamykane. I w barach klienci byli....

ZOBACZ WSZYSTKIE (4)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,98

  • Śr

    3,65

  • Min

    2,38

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8796

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.