Ekspansja Żabki zostanie ograniczona na rzecz budowania wyniku finansowego

www.portalspozywczy.pl 17 czerwca 2015 20:29

Ekspansja Żabki zostanie ograniczona na rzecz budowania wyniku finansowego Na zdj. Piotr Grauer, fot. KPMG

Ekspansja (sklepów Żabka i Freshmarket – red.) przestanie być priorytetem i najprawdopodobniej zostanie w jakimś stopniu ograniczona. Firma będzie rozwijać sieć sklepów bardziej selektywnie, szukając raczej okazji rynkowych do przejęć i otwierania sklepów tylko w najlepszych lokalizacjach, które będą w stanie szybko osiągnąć rentowność – mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Piotr Grauer, dyrektor w dziale doradztwa transakcyjnego w KPMG w Polsce.

Żabka ma nowego prezesa i dyrektora finansowego. Po dziewięciu latach Jacka Roszyka zastąpił na stanowisku prezesa spółki Krzysztof Andrzejewski, dotychczasowy wiceprezes ds. finansowych, a opuszczoną przez niego posadę objął Tomasz Blicharski. Co oznaczają te zmiany?

Obie zmiany pociągają za sobą daleko idące konsekwencje. Dla mnie o wiele ciekawsza i znacząca jest zmiana na stanowisku wiceprezesa ds. finansowych spółki Żabka Polska. Przypomnę, że dotychczasowy dyrektor ds. finansowych został prezesem firmy, a na stanowisku zastąpił go przedstawiciel funduszu Mid Europa Partners, czyli właściciela spółki. Ta druga zmiana ma większe znaczenie, gdyż pokazuje, że fundusz ma swojego człowieka w zarządzie spółki portfelowej, który będzie pilnować finansów firmy. To z kolei może sugerować jeden z powodów, które stoją za przeprowadzanymi zmianami. O ile po stronie ekspansji sieci oraz rozwoju sprzedaży Żabka w ostatnich latach była bardzo widoczna na rynku i dużo osiągnęła, o tyle z punktu widzenia właścicieli mogła teraz nastać pora na wygenerowanie wyniku finansowego z tych inwestycji. Możliwe, że dotychczasowe efekty w tym obszarze nie były satysfakcjonujące. Spodziewam się, że nowy zarząd położy nacisk właśnie na ten aspekt działalności spółki.

W 2014 r. Żabka Polska zanotowała obroty na poziomie 5,2 mld zł, w porównaniu do 4,12 mld zł w 2013 r. To imponujący wzrost, ale z zyskiem nie było już tak różowo. Firma mocno inwestowała w otwarcia nowych sklepów, logistykę i marketing.

Inwestycje w nowe sklepy i otwarcia z punktu widzenia księgowo-finansowego wpływają zarówno na bilans firmy, jak i obciążają jej wynik finansowy. Firma inwestowała też bardzo mocno w sprzedaż. Na tym polu Żabka poniosła duże konsekwencje finansowe. Spółka ruszyła z dużą akcją marketingową „Wielosztuki”, która jest obecnie w stałej ofercie sklepów. Z punktu widzenia konsumentów jest ona bardzo atrakcyjna – klient może kupić w zestawie drugi, czy trzeci produkt za symboliczną cenę. Ma to jednak odzwierciedlenie w marży. Zmiany w zarządzie oznaczać mogą istotną zmianę w działaniu firmy. Odejście od ekspansji i poszukiwania nowych otwarć, na rzecz skoncentrowania się na wyniku finansowym.

  • Bywalec 2015-06-22 13:09:34

    Całe szczęście, bo robiło się już tego za dużo. Wiele razy widziałem obrazki, gdzie na tej samej ulicy, na przeciwko siebie były dwie Żabki na przeciwko siebie. Masakra jakaś. Politykę lokalizacyjną można prowadzić dużo rozsądniej. Choćby niepozorny polomarket, który swój target skierował przede wszystkim na mniejsze miejscowości i buduje wszystko po kolei. Jest w tym jakiś sens przynajmniej. Pozdrawiam

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,79

  • Śr

    4,19

  • Min

    3,34

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8704

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 557866

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.