Eksperci IBRKK: Eurocash utrwala swoją pozycję jako lidera rynku hurtowego

Autor: dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, prof. w Instytucie Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur; mgr Sławomir Tajer, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur 22 września 2017 10:16

Eksperci IBRKK: Eurocash utrwala swoją pozycję jako lidera rynku hurtowego Fot. Shutterstock.com

Przejęcie sieci Mila, liczącej obecnie 188 sklepów typu proximity supermarket jest kolejnym krokiem do wzmocnienia przewagi konkurencyjnej nad innymi dystrybutorami artykułów konsumpcyjnych.  Przejmowane sieci stają się częścią struktury organizacyjnej Grupy Eurocash S.A. Spółka dzięki kolejnym przejęciom zarówno firm hurtowych, jak i sieci placówek detalicznych – utrwala swoją pozycję, jako lidera wśród uczestników rynku hurtowego w Polsce - uważają dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, prof. w Instytucie Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur oraz mgr Sławomir Tajer, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur.

W Polsce wśród przedsiębiorstw hurtowych dominują małe firmy, charakteryzujące się słabą kondycją ekonomiczną, a także niewielką siłą rynkową. Eurocash jest liderem na rynku hurtowym, który realizuje rolę ogniwa konsolidującego segment detaliczny tj. handlu tradycyjnego. Na konieczność dalszego udziału tradycyjnego handlu hurtowego w systemie dystrybucji FMCG w Polsce wskazują m.in.:  postępujący wzrost sprzedaży hurtowej artykułów konsumpcyjnych; w 2005 r. wielkość tej sprzedaży osiągnęła poziom 584146 mln zł, w 2010 r. – 846490 mln zł, a w 2016 r. – 1118445 mln zł; utrzymujące się rozdrobnienie wśród handlu detalicznego; mniejsze rozdrobnienie podmiotowe wśród producentów FMCG; w latach 2012-2016 firmy mikro stanowiły nieco ponad 90% wszystkich podmiotów gospodarczych, działających w sekcji „Przetwórstwo przemysłowe”.

Sugeruje to, iż tradycyjny handel hurtowy (tzn. hurt instytucjonalny) – odmiennie niż w krajach b. 15 UE – będzie nadal odgrywał istotną rolę w dystrybucji FMCG w Polsce. Co więcej, jego znaczenie może nawet umocnić się.

Hurt to za mało

Podejście do problematyki funkcjonowania hurtu, jako sfery handlu wewnętrznego jest „przestarzałe”. Aktywne przedsiębiorstwa i/lub grupy przedsiębiorstw hurtowych – bez względu na ich wielkość – chcąc utrzymać, a tym bardziej wzmocnić pozycję na rynku muszą wchodzić w różnego rodzaju alianse z firmami detalicznymi, a nawet produkcyjnymi. Jest to następstwem rosnącej konkurencji ze strony zagranicznych koncernów handlowych. „Wchodzenie” przedsiębiorstw i/lub grup przedsiębiorstw hurtowych w segment detaliczny – podobnie jak w krajach o rozwiniętej gospodarce rynkowej – odbywa się w drodze przejęcia już istniejących struktur oraz poprzez organizowanie i rozwój sieci placówek detalicznych w sposób organiczny ( na zasadach franczyzy i/lub uruchamiania własnych sklepów). Głównym sposobem rozwoju sieci placówek detalicznych przez polskich hurtowników pozostaje franczyza. Dominacja umów franczyzowych w zacieśnianiu współpracy przedsiębiorstw i/lub grup przedsiębiorstw hurtowych z jednostkami handlu detalicznego wynika z następujących faktów: umowy te zapewniają pośrednikom hurtowym zwiększenie liczby klientów oraz sprawiają, że małe sklepy, funkcjonujące w ramach określonej sieci franczyzowej, otrzymują merytoryczne wsparcie dla swojej działalności oraz dostęp do rozwiązań i narzędzi, którymi dysponują duże sieci handlowe. Dzięki temu nawet małe sklepy mają szanse zwiększenia konkurencyjności, zachowując przy tym samodzielność w prowadzeniu biznesu. Tylko nieliczne przedsiębiorstwa i/lub grupy przedsiębiorstw hurtowych decydują się na uruchamianie i rozwój własnych sklepów. Wynika to m.in. stąd, że organizując taką sieć pośrednik hurtowy stwarza konkurencję dla zaopatrujących się u niego niezależnych detalistów.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    2,46

  • Min

    0,00

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8820

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane