Eksperci: Kto znajdzie pomysł na "nowy" hipermarket wygra batalię o rynek

Autor: www.dlahandlu.pl 20 sierpnia 2014 10:13

Eksperci: Kto znajdzie pomysł na "nowy" hipermarket wygra batalię o rynek

Zdaniem Andrzeja Wojciechowicza, prezesa FMCG Business Consulting, prawdziwym wyzwaniem dla handlu detalicznego jest reaktywacja poprzez innowację formatu hipermarketów. W tym obszarze będziemy obserwować różne próby efektywnego wykorzystania istniejących obiektów poprzez zmianę funkcjonalności i oferty handlowej. - Jednym z przykładów może być hipermarket Tesco przy ul. Połczyńskiej w Warszawie, który w znaczący sposób przeniósł ciężar swojej sprzedaży na kanał internetowy. Kto znajdzie najbardziej atrakcyjne dla klientów rozwiązanie, ten wygra batalie o rynek obiektów wielkopowierzchniowych - podkreśla ekspert.

Ubiegły rok był praktycznie rokiem stagnacji na rynku spożywczym w Polsce w związku z dynamiką wzrostu poniżej 2 proc. - To właśnie hipermarkety są tym formatem, który obecnie przeżywa największe problemy. Dotyczy to zwłaszcza sklepów sieci Tesco, Carrefour, czy niedawno przejętego Reala. To one obecnie podlegają największym zmianom - nowy wystrój, dodatkowe usługi, kasy samoobsługowe, itp. Z drugiej strony bardzo dobrze sobie radzi marka Kaufland oraz Auchan. Ta pierwsza z powodu najmniejszych sklepów w tym formacie oraz umiejscowieniem ich blisko dużych skupisk ludzi (osiedla), a druga w związku z częstym występowaniem w dużych galeriach handlowych, które przyciągają klientów do robienia zakupów nie tylko spożywczych. Polacy coraz chętniej spędzają czas w dużych galeriach, gdzie mogą nie tylko dokonać zakupów, ale również zrelaksować się, skorzystać z oferty gastronomicznej, sportowej, czy nawet teatralnej - mówi Jarosław Frontczak, główny analityk handlu detalicznego PMR.

Hipermarkety tracą udziały w rynku - każdy kolejny kwartał to spadek sprzedaży o 4-5 pkt proc. W rezultacie udział tego formatu w tym rynku spadł o 0,7 pkt. proc. do 11,9 proc. Format cały czas szuka "nowego otwarcia", również na Zachodzie. Niedawno brytyjska prasa opisywała, jak ciężkie lanie sprawia hipermarketom i dużym supermarketom konkurencja w postaci Aldi czy Lidla. Udziały Tesco, Asda czy Sainsbury's w przyszłości mają maleć, dyskontów - rosnąć.

W Polsce w segmencie hipermarketów działają: Kaufland (177 sklepów), Real+Auchan (49+29) , E. Leclerc (43 sklepy), Tesco (ok. 85 hipermarketów z bazy 450 sklepów). 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • ktoś 2014-08-23 18:10:07

    ...nowy najlepszy koncept to płacic tym co maja wiedze i merytoryke wiecej pieniedzy w tych wszystkich sieciach! Dzisiaj wyścig szcz... i strach o stołek zabija wszystko! Jak klient ma byc zadowolony idac do sklepu typu A... C... T... Al... itd jak pracownik ktory ma super miło obsługiwac zarabia 1600 netto i widzi zakupy za kilka stowek-jak? Ci wszyscy Prezesi-DG-DO itd nie maja pojecia co w ich sklepach sie dzieje a DR boja sie prawde mowic bo straca prace... Malowanie na zielono przed wizytami jak sa wizytacje a pozniej na oparach.

  • PolakX 2014-08-21 21:42:27

    W tym kraju nikt nie myśli o Polakach, o tym co rodzime i faktycznie przynosi źródła dochodu? Dlaczego nie potrafimy zadbać o nas samych i nasze dzieci? Dobrze, że, tworzą się patriotyczne inicjatywy jak np. ta (i oby jak najwięcej) fb .com/stopDyskontom

  • Paweł 2014-08-20 18:36:19

    Nie jestem żadnym handlowcem, zaś moja wypowiedź to subiektywna opinia, zwykłego, przeciętnego klienta.

    Eksperci zastanawiają się nad tym jak będzie wyglądał "nowy" supermarket. A ja się pytam, po cholerę nam jakieś nowe rozwiązania, kiedy ten mityczny wolny rynek akurat w tym konkretnym przypadku pokazuje czego chcą klienci.

    Jeden z moich przedmówców wspomniał o tradycyjnym handlu, który się odradza. Ja ze swojej strony napiszę tak. On się odradza - owszem a jego siła polega na tym, że się specjalizuje. Znowu subiektywnie uważam, że malutki sklepik "pani Krysi" gdzie jest groch, mydło i powidło to przeżytek, a jeżeli nawet się ostatnie to będzie miał znaczenie marginalne. Cieszy mnie natomiast to, że wielu polskich przedsiębiorców idzie w specjalizację i tak coraz więcej sklepików ukierunkowanych na jeden konkretny asortyment np. herbaty, zdrowa żywność, alkohole inne niż koncerniaki itp. itd. To jest to i ja w takich przybytkach robię coraz częściej zakupy. Co zaś się tyczy handlu wielkopowierzchniowego, to tak jak wspomniałem kilka zdań wcześniej - rynek pokazał jaki jest najlepszy pomysł na taki handel i czego oczekuje klient. Epoka wielkich blaszanych baraków, gdzie coraz częściej można zobaczyć puste pułki, ceny przyprawiające o zawrót głowy, oraz 50 kas z których czynne są dwie odchodzi do przeszłości z czego się bardzo cieszę. Dyskonty, sklepy pokroju Kauflandu, bazarki, malutkie wyspecjalizowane w danym asortymencie sklepiki to jest to czego oczekują klienci. Po barakach z blachy gdzie asortyment (wszelaki) potrafi być o wiele bardziej uboższy niż w dyskoncie nikt płakać nie będzie i chyba tylko ktoś kto nie ma innego wyjścia będzie w nich wydawał pieniądze i przepłacał.

ZOBACZ WSZYSTKIE (5)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    8,50

  • Śr

    7,06

  • Min

    5,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8598

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 564392

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.