PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: Frigo Express

Eksperci: Na regulacji opłat interchange zyskają przede wszystkim duże sieci handlowe

Autor: PAP 10 lipca 2013 20:28

Ustawowa regulacja poziomu opłat interchange nie odbije się korzystnie na konsumentach ani na małych firmach; skorzystają na niej jednak duże sieci handlowe - ocenili eksperci podczas środowej debaty Związku Przedsiębiorców i Pracodawców

W czwartek sejmowa komisja finansów publicznych ma rozpatrywać sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej z prac nad zmianami w ustawie o usługach płatniczych. Podkomisja wskazała, że stawka opłat interchange, czyli prowizji pobieranych przez banki od transakcji kartami płatniczymi, nie będzie mogła przekroczyć 0,5 proc. wartości transakcji. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od stycznia 2014 r. Obecnie prowizja ta wynosi nawet 1,5 proc.
Podczas debaty "Kto zyska, a kto straci na regulacji interchange" Paweł Rychliński z MasterCard Europe stwierdził, że szybkie i gwałtowne zmiany w poziomie tych opłat spowodują negatywne tendencje. Jak przekonywał, stracą na tym konsumenci, banki, a zyskają duże sieci handlowe.
Podobnego zdania była wiceprezes Federacji Konsumentów Aleksandra Frączek. W jej opinii pośpiech we wprowadzeniu zmian i zbyt drastyczne obniżki opłat mogą niekorzystnie odbić się na konsumentach. "Możliwe, że zaobserwujemy wtedy drastyczny wzrost innego rodzaju opłat" - podkreśliła. Dodała, że stanie się tak, gdyż banki niższe przychody z tytułu opłat interchange będą musiały sobie zrekompensować w inny sposób.
Marcin Nowacki ze Związku Przedsiębiorców i Pracodawców zrzeszającego małych i średnich przedsiębiorców mówił, że środowisko, które reprezentuje, sceptycznie podchodzi do nowych regulacji. Podkreślił, że jest za samoregulacją tego rynku. Przypomniał też, że od stycznia br. opłaty interchange spadły o 0,5 pkt proc. "Nie spotkałem jednak małego przedsiębiorcy, który odczuł obniżkę, która nastąpiła od 1 stycznia 2013 r." - powiedział. Dodał, że jedyną grupą, która odczuła tę obniżkę, były m.in. duże sieci handlowe czy firmy paliwowe.
"To jest istotne zagrożenie dla małych przedsiębiorców, że opłata interchange spadnie, ale różnego rodzaju inne opłaty będą rosły" - stwierdził. Chodzi np. o opłaty związane z wydawaniem kart.
Dodał też, że Narodowy Bank Polski powinien prowadzić monitoring dodatkowych opłat "okołokartowych". Mówił też, że dobrym pomysłem, który mógłby wyrównać szanse na rynku, byłoby wprowadzenie różnego poziomu opłat interchange. Chodzi o wprowadzenie wyższych opłat dla dużych sieci handlowych i niższych dla małych i średnich graczy. Jak podkreślił, spowodowałoby to dalszy rozwój płatności bezgotówkowych w Polsce.

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7204

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.