PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: Frigo Express

Eksperci: Nawigacja beacon, big data i grywalizacja zdecydują o przyszłym kształcie handlu

Autor: dlahandlu.pl 10 lipca 2014 14:43

Eksperci: Nawigacja beacon, big data i grywalizacja zdecydują o przyszłym kształcie handlu

Zdaniem Kamila Górala, dyrektora Centrum Rozwoju Biznesu Comarch ERP i Sebastiana Ozdoby, dyrektora Centrum Produkcji E-commerce w Comarchu trzy główne trendy, które w najbliższej przyszłości zmienią obraz handlu detalicznego to: system nawigacji po sklepie i przesyłania spersonalizowanych komunikatów promocyjnych, analiza danych dotyczących zachowań klientów oraz angażowanie konsumentów w programy lojalnościowe oparte na grach związanych z daną marką czy detalistą.

Beacon to mały czujnik, który wymienia  informacje z telefonem komórkowym z wgraną na niego aplikacją. System działa w oparciu o technologię Bluetooth 4.0. Dzięki temu czujnik geolokalizuje klienta, wysyła na ekran jego telefonu informacje o tym, gdzie może on znaleźć poszukiwany towar, gdzie zostały zorganizowane promocje. W zamian za przesłanie spersonalizowanej oferty telefon rejestruje informacje, na co zwracaliśmy uwagę w sklepie, jakimi alejkami przechodziliśmy, co kupiliśmy, przy jakich półkach wahaliśmy się lub zatrzymaliśmy się na dłużej. Dodatkowo dzięki pracom, jakie prowadzą obecnie operatorzy systemów płatniczych w przyszłości po zeskanowaniu metki (kodu kreskowego) i zaakceptowaniu zakupu przez użytkownika nastąpi przelew pieniędzy na konto sklepu z tego samego telefonu. Wychodząc z zakupów nie będziemy zatem korzystali z pomocy kasjera, ale obsłużymy się sami przy pomocy telefonu.

Zdaniem ekspertów Comarchu drugim trendem, który wpłynie na przenikanie się handlu stacjonarnego i internetowego będzie lepsze wykorzystanie danych agregowanych w ramach systemu big data. Póki co system ten zbiera tak duże ilości danych, że problemem jest ich sortowanie według właściwych filtrów. Moment, w którym dane o klientach będą miały szansę przełożyć się na podniesienie sprzedaży sieci detalicznych, nadejdzie, gdy wyodrębnione zostaną istotne wskaźniki stymulujące zachowania zakupowe konsumentów. Pozwolą one wówczas na trafienie do klienta z odpowiednimi komunikatami marketingowymi, stworzonymi w oparciu o historię jego zakupów, dotychczas odwiedzane placówki, podatność na specyficzne formy promocji, płeć, wiek, zainteresowania, itp., tak jak się dzieje to obecnie w internecie.

Trzeci element budowania przewagi sklepu to zaangażowanie emocjonalne klienta. Zdaniem przedstawicieli Comarchu połączenie relacji emocjonalnej oraz budowania przywiązania klienta do sieci tkwi w grywalizacji. Wiele marek stara się obecnie tworzyć społeczność wokół swoich flagowych produktów, angażując klientów w działania oparte na elementach gry, zabawy, rywalizacji wynikami z innymi użytkownikami tego samego produktu. Jako przykład takich działań specjaliści Comarchu wymieniają producentów samochodów, którzy przyznają drobne upominki dla kierowców, którzy są w stanie np. osiągnąć najmniejsze spalanie swojego samochodu na określonej trasie. Opisują swoje dokonania, porównują się innymi kierowcami, a w międzyczasie angażują się w emocjonalny kontakt z producentem auta.

W Polsce, gdy lojalność klientów sieci handlowych niemal nie istnieje, a dotychczas proponowane programy lojalnościowe mają często skomplikowane mechanizmy, grywalizacja może stać się wabikiem, który skusi i zatrzyma nielojalnego klienta przy danej sieci.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • ekonsulting 2015-06-25 03:03:16

    Ciekawe aplikacje znajdziecie tu:

    artmetic.pl

  • BartM 2014-07-14 09:44:56

    Mądre uwagi. Warto wspomnieć też o rozwiązaniach mobilnych i możliwości łatwych zakupów przez smartfony, nie wspominając już nawet o aplikacjach sprzedażowych. W Polsce takie rozwiązania oferuje coraz więcej firm typu mgenerator, home czy inne.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    7,70

  • Śr

    4,74

  • Min

    2,94

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7794

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.