Eksperci o opodatkowaniu hipermarketów: Jest ryzyko podwyżki cen

Autor: TVP Info 3 listopada 2015 10:07

Zdaniem prof. Witolda Orłowskiego wprowadzenie podatku grozi podwyższeniem cen, ale warto brać na to poprawkę. – Ryzyko podwyżki cen jest zawsze, to nie będzie jakaś gigantyczna podwyżka, bo nie jest to wielki podatek. Czy konkurencja nas przed tym uchroni, czy nie, zobaczymy. Sklepy będą usiłowały przerzucić ten podatek na kogoś – mówił w programie "Dziś wieczorem" w TVP Info. Zauważył, że w projekcie wyznaczona jest niska powierzchnia sklepów, co oznacza, że wszyscy będą starali się solidarnie podwyższać ceny.

Z uzasadnienia projektu ustawy autorstwa PiS wynika, że w 2013 r. 175 sieci handlowych, które działały w sektorze sprzedaży detalicznej, wpłaciło łącznie podatki dochodowe w wysokości 440 mln zł. Kwota ta stanowi – według autorów propozycji – 0,47 proc. ich przychodów. Podatek od hipermarketów to nowe rozwiązanie, wcześniej niestosowane w Polsce. Ma ograniczyć transfer zysków ze sprzedaży detalicznej przez duże koncerny do innych krajów, stworzyć równe reguły konkurencji dla małych i dużych sklepów oraz przynieść dodatkowy dochód dla budżetu.

– Nie jest to pierwsza przymiarka do tego podatku. Według symulacji z tych 2 pkt. procentowych, pół mogą zapłacić klienci, pół dostawcy. Nikt nie jest jednak w stanie zweryfikować tej symulacji. Jak będzie tego nie wie nikt – stwierdził z kolei prof. Witold Modzelewski. Dodał, że warto się będzie nad tym zastanowić jeśli projekt rzeczywiście trafi chociażby pod głosowanie. -To nie jest podatek o istotnym znaczeniu fiskalnym. Budżet jest w bardzo złym stanie, więc każda próba znalezienia dodatkowych dochodów jest bardzo ważna – stwierdził.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • sklepikarz 2015-11-03 18:51:02

    Dotychczas płaciłem podatek dochodowy, a teraz będę płacił jeszcze podatek obrotowy, ci z zachodu nie płacili podatków, a teraz będą płacić tylko obrotowy. Ja jestem znowu w gorszej sytuacji, bo nie transferuje dochodu za granicę, więc bedę płacił obrotowy i dochodowy jeśli nie zbankrutuje. Może obciążyć obrotowym tych co mają gigantyczne obroty w miliardach.

  • społemowiec 2015-11-03 18:35:04

    Ten podatek uderzy w polskie sieci handlowe. Hipery i dyskonty przerzucą go na producentów, nasze małe, lokalne sieci będą musiały podwyższyć ceny bo nie wytrzymają takiego obciążenia. 250 metrów kwadr. to śmieszne. Jak zachodnie sieci wchodziły do Polski mieli wakacje podatkowe przez 5 lat. A my Polacy mieliśmy takie wakacje? Kiedy w końcu skończy się nierówne traktowanie podmiotów?

  • klient 2015-11-03 17:37:34

    Jaki to podatek od hiper i supermarketów . To podatek dla wszystkich i w dodatku zdecydowanie osłabiający polski handel . 250 m2 to niemal kurnik. Przecież pss -y mają większe powierzchnie . To powinno być od 400 m2 wtedy mogłoby przycisnąć sieci zagraniczne no i ewentualnie tylko największe polskie. Istniałaby wtedy taka sytuacja że przyzwoite zakupy można zrobić w tych średnich sklepach i wtedy pewnie nie zapłaciliby za to klienci bo sieci musiałyby pilnować cen

ZOBACZ WSZYSTKIE (6)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,49

  • Śr

    2,65

  • Min

    2,09

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8802

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 556354

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.