Ekspert: Aby firmy mogły się rozwijać muszą inwestować w kapitał ludzki

wnp.pl 4 września 2014 10:57

Polscy przedsiębiorcy z sektora MŚP nie przywiązują wagi do zarządzania kapitałem ludzkim w sposób strategiczny i długofalowy, ale przeznaczają większą część budżetu na nowe technologie, uważając, że pieniądze przeznaczone na najnowszy sprzęt szybciej się zwrócą niż środki przeznaczone na szkolenia pracowników.

Z raportu PARP „Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2010-2011" z 2012 r. wynika, że wśród przedsiębiorców z sektora MSP, którzy rozważali skorzystanie z kredytu w związku z wprowadzeniem nowego produktu lub usługi, aż 36 proc. planowało wprowadzenie nowych rozwiązań informatycznych, a tylko 28 proc. wprowadzenie lub unowocześnienie systemu szkoleń pracowników. Z kolei raport PARP „Rozwijanie kompetencji przez dorosłych Polaków" w ramach IV edycji projektu Bilans Kapitału Ludzkiego pokazuje, że działania związane z rozwojem kompetencji i kwalifikacji podejmują częściej duże firmy (ponad 90 proc.) niż mikro i małe przedsiębiorstwa - odpowiedni 67 proc. i 79 proc., które zdecydowanie stawiają na potencjał nowych technologii niż rozwój swoich pracowników. Według danych GUS małe i średnie przedsiębiorstwa na zakup sprzętu informatycznego przeznaczyły w 2012 r. łącznie około 1 mld zł.

- Niedocenianie kapitału ludzkiego wśród MŚP wynika najczęściej z niewłaściwego nim zarządzania, braku wiedzy o umiejętnościach pracowników i korzyści jakie niesie ze sobą strategiczne inwestowanie w ich rozwój. Obecnie kompetencje i talenty pracowników w takiej samej mierze stanowią o konkurencyjności firm co nowoczesna technologia - komentuje Łukasz Sienkiewicz ze Szkoły Głównej Handlowej, koordynator merytoryczny projektu „Kapitał ludzki jako element wartości przedsiębiorstwa".

Duże i średnie przedsiębiorstwa są świadome silnych powiązań między rozwojem firmy a inwestowaniem w kapitał ludzki. Umieją wyceniać wartości wnoszone dzięki umiejętnościom pracowników i rozsądnie wydawać środki na szkolenia kadry. Gorzej wygląda sytuacja w mniejszych przedsiębiorstwach. - Aby firma mogła odnosić sukcesy, konieczne jest dokonywanie regularnej diagnozy nie tylko bieżących potrzeb technologicznych ale również potrzeb kompetencyjnych zasobów ludzkich - uważa Łukasz Sienkiewicz.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    3,68

  • Min

    1,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8910

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.